pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Julgodis i mandelmassa och marsipan

Publicerad 2011-11-20 18:39:47 i Ätbart,

Jag har återigen tagit över stafettpinnen på Julstafetten, i går var det Innerligen av Clara som pysslade i krypplast.

Förra gången gjorde jag mossklädda stövlar men den här gången blir det något sötare!

När jag var liten brukade vi till jul göra julgodis av mandelmassa. Detta är ett roligt (och gott!) pyssel som tilltalar gamla som unga! Detta är med andra ord ett perfekt pyssel att göra med barn.

Jag har färgat mandelmassa med hushållsfärg. I butik går det att hitta vanliga färger som gult, rött och grönt, även blått har börjat komma nu på senare år. Den bruna färgen har jag hittat i en specialbutik i Norrköping. Orange = gult+rött och lila = blått+rött.

Jag har kört mandelmassan i matberedaren tillsammans med någon msk florsocker (då blir den mindre klippig). Gör gärna det här i förväg, det tar lite tid om man ska färga flera olika färger (och glöm inte att diska ur matberedaren emellanåt så det inte blir missfärgat!).

Bara fantasin sätter sedan gränsen på vad man hittar på!

De små "kuddarna" i nedre vänstra hörnet är kulor som jag plattat till med en gaffel. Mycket enkelt då fantasin tryter. Jag har doppat gaffeln i florsocker innan, då lossnar gaffeln lättare.

Då jag ändå hade regnbågens alla färger kunde jag inte låta bli utan det blev en del dammsugare...

Jag föredrar att äta mandelmassa, det är lite godare än marsipan enligt mig. Sedan finns det dock väldigt söta figurer att köpa på konditori i marsipan.

Detta är marsipanfigurer som jag målat med hushållsfärg. Apelsin blir helt perfekt med en nejlika i toppen!

Vill man göra lite mer avancerade figurer kan man alltid göra en marsipangris!

  • Forma marsipan till ett ägg och tryck in lite på sidorna med fingrarna.
  • Skär upp en mun med en vass kniv och sätt dit en marsipankula (här har jag dock använt mig av min röda mandelmassa)
  • Gör två hål i trynet med hjälp av en tandpetare.
  • Snurra en knorr som fästs där bak.

Med lite strössel gjorde jag ögon, här kan man använda silverkulor om man har sådana.
Öronen är formade ungefär som en trekant och fästs försiktigt genom att trycka lätt med tapetare mot huvudet på grisen.

Sedan kan man ju självklart doppa bakdelen i choklad!

Sådär! Det var allt för mig, förät er inte nu på sötsakerna! Imorgon är det dags för Gall-Erry att föra stafettpinnen vidare. Hela bloggschemat för Pysselstafetten hittar ni här!

Kommentarer

Postat av: Erry

Publicerad 2011-11-20 19:26:02

WOW! Vad fina figurer du gjort av mandelmassa! Jag älskar mandelmassa (och marsipan) så detta måste jag testa. :) Marsinpangrisar har jag gjort till förbannelse då jag gick på konstskola och vi sålde dem för att samla pengar till en resa. Drömde tom. om grisar på nätterna då... :) Haha. Så grisar blir det inte, men frukter och svampar, åh vad kul!!



Tack för inspirationen! Imorgon är det jag som tar över stafettpinnen.



Kram

Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel

Publicerad 2011-11-20 19:27:43

Fina! Och vad härligt med alla färger! :-)

Postat av: Bollebygdsbo

Publicerad 2011-11-20 19:53:56

Mandelmassa är bäst! ;)

Kul att lära sig göra grisar. Det ska jag testa i år.

Postat av: pysseliten

Publicerad 2011-11-20 20:31:27

mmm dom ser så goda och fina ut :)

Postat av: Miss Cutiepie

Publicerad 2011-11-20 20:34:20

Vilka söta!

Postat av: Maria

Publicerad 2011-11-20 21:21:10

sv: jag med men det är nog bäst att hålla sig till första advent, annars är risken stor att man tröttnat för snabbt! :) så söta marsipanfigurer du gjort!!

Postat av: Henrietta

Publicerad 2011-11-20 21:41:42

Vad duktig du är! Jätte fina små figurer!



//Henrietta

Postat av: MsSophie

Publicerad 2011-11-21 18:28:54

Vad goda de ser ut :)



/MsSophie

Postat av: Lillstrumpan

Publicerad 2011-11-22 22:52:58

Får jag föräta mig på dem? O:-) Jag kan ta Emils bitar med...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela