pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Tutorial på julig mosstövel

Publicerad 2011-11-03 10:10:00 i Naturmaterial,

Idag övertar jag pysselstafettpinnen från Anita som igår visade jättefina pimpade pepparkaksburkar!

Dagens tutorial handlar om återvinning och naturmaterial.

Du behöver:
  • Stövel, helst barnstorlek (om du inte har egna barn vars urväxta stövlar du kan ta finns det alltid på second hand)
  • Mossa i stora flak
  • Limpistol
  • Ris och pynt efter smak
Om du inte har limpistol går det att använda sytråd att fästa mossan med men limpistol ger det snabbaste, smidigaste och snyggaste resultatet.

Klipp av den lilla flärpen längst upp. Börja nerifrån och arbeta dig upp över stöveln.

Limma fast mossan stegvis. Jag började först längst fram och arbetade mig vidare på sidorna. Limmet är väldigt varmt men det är inga problem att trycka fast mossan på det varma limmet, mossan blir lite isolerande så man kommer inte att bränna sig.

Fortsätt att bygga på stöveln med mossa uppåt. På det sättet får du ett bra fall på mossan och du ser tidigt till att få det snyggt i kanten längst ner. Jag trimmade efterhand mossan nere vid sulan så att stöveln kunde stå plant men var även försiktigt så jag inte drog bort för mycket så den rosa färgen kom fram.

Längst upp tog jag lite extra mossa så det gick att vika ner lite mossa på insidan. Nu är vi framme vid den roligaste delen: dekoration!

Vill man att ris och kvistar ska sitta extra stadigt kan man sätta ner en bit oasis i stövelskaftet. Börja med att sätta ner ris av gran, tall, blåbär, lingon eller annat som kan tänkas passa in.

Förslag på dekorationer:

  • tallkottar
  • kastanjer
  • kanelstänger
  • små julgranskulor
  • små bjällror
  • röda band
  • glitter


Stjärnorna har jag klippt ut i tjock filt (det blir mycket billigare än att gå och köpa färdigutskurna dekorationer i blomsterbutiker)

Det går att göra undersidan lite snyggare genom att klippa till en sula av filt och limma fast den med limpistol. Sedan är det bara att ställa ut den på trappan och den blir ett fint välkomnande!

Imorgon är det Veronicas tur att föra vidare stafettpinnen!

Kommentarer

Postat av: Hanna Ledhagen

Publicerad 2011-11-03 10:30:25

Hej hej!



Vilken härlig idé. Nu måste jag ut i skogen och hämta mossa innan snön kommer. Det känns alltid lite fel när man missat det och man bor 2 meter från skogen:)



Väldigt inspirerande och roligt inlägg. Bra gjort!



Postat av: hennihenni

Publicerad 2011-11-03 11:30:10

Kul och annorlunda! Om man bara hade en yttertrappa...

Postat av: Anita

Publicerad 2011-11-03 11:38:45

Superfin! Har aldrig sett den varianten tidigare. Kanske skulle "låna" makens 44:or.. Jag tror entrer kommer att prydas av mossiga skor i juletid.



Tack för ideen

Postat av: Denice

Publicerad 2011-11-03 12:12:27

Coolt! Jag ska nog göra en variant av dotterns spruckna pippi-stövlar. Kanske t o m redan idag, vi har vääääldigt mycket mossa i gräsmattan :-)

Postat av: Gerda-Thyra

Publicerad 2011-11-03 12:25:33

Mossa är ju häftigt!

Har jättemycket på mitt berg i stugan... skulle kanske hämta hem lite och så leta fram någon gammal stövel och dekorera!

Fast jag tror nog att jag har slängt urvuxna barnstövlar... får nog köpa på loppis!!!

Tack för fint tips!

Postat av: Tina

Publicerad 2011-11-03 13:40:38

Vilken helt underbr blogg du har. Hittat massor av saker jag vill göra. Dessa mosstövlar var jättefina.

Postat av: Mia

Publicerad 2011-11-03 15:23:20

Åh så söt stövel. Tack för ett annorlunda och fint tips man kan använda mossan till.

Postat av: Julstugan

Publicerad 2011-11-03 16:16:22

Jag får gå till skogs imorgon och plocka mossa,

skithäftig idé.

Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel

Publicerad 2011-11-03 16:52:42

Vad fin den blev!! Jag hade verkligen ingen aning om hur den skulle se ut, så jag var jättenyfiken på resultatet. :-D

Postat av: Henrietta

Publicerad 2011-11-03 17:38:13

Så häftigt! Vilket super pyssel!



//Henrietta

Postat av: Marina

Publicerad 2011-11-03 17:52:04

Sv. Ja visst är de fina! Du kan hitta den med orkidéer på bla www.rum21.se :)

Postat av: Louise

Publicerad 2011-11-03 18:19:16

Vilken fin trappdekoration! Det här blev jag sgen på att testa! /Louise

Postat av: Veronica

Publicerad 2011-11-03 21:14:17

Åh va ljuvlig. Tur att jag känner så många barnfamiljer, hihi

Postat av: Rebeccas DIY

Publicerad 2011-11-04 08:02:11

Åh, så fin den var! Synd att man inte hade detta pyssel i bakfickan när man i vredesmod slängde alla de där usla billiga stövlarna som gick sönder efter några veckor..:)

Postat av: Helen

Publicerad 2011-11-04 15:53:00

Vilken toppenidé!

Postat av: Viktoria - Jag blir aldrig kung.

Publicerad 2011-11-07 11:23:43

Sicken härlig fluffig dekoration!

Tummen upp!

Mossa är nog något av det finaste i naturväg.

Alltid grönt.

Alltid mjukt.

Postat av: Karinas inspiration

Publicerad 2011-11-07 23:06:46

Jätterolig idé!

Hämtade mossa i skogen igår och som någon tidigare skrev så har vi också massor med mossa i gräsmattan....

Postat av: Jen

Publicerad 2011-11-09 11:45:42

Wow! Snyggt! Damen som bodde här i huset innan lämnade en massa stövlar som hon inte har användning för, och då en del inte passar oss heller kan jag ju pyssla med dem. Roligt tips! :)

Postat av: malin

Publicerad 2011-11-15 16:35:54

Hihi vilken kul ide! :D

…men var hittar du så fin och hel mossa?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela