pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Ett enklare recept

Publicerad 2010-01-25 20:24:16 i Ätbart,

Det har gått ett litet tag sedan jag började göra hemlagad saft och bland svartvinbär, körsbär och jordgubbssaft är nog svartvinbären liiite godare än de andra två. Nu har jag testat att göra apelsinsaft och tidsåtgången var en aning kortare.

Även om det ser lite så ut är det här inte rivna morötter!

Det kändes lite i handen redan efter en apelsin och det här är resultatet av fem stora apelsiner. Sedan blandas de med socker och citronsyra och ser med ens lite mer lockande ut att äta!

Kanske lite för sött dock... På med kokhett vatten och sen fick jag röra i omgångar tills sockret hade löst sig. Det skulle sedan svalna och därefter hällas i saften från apelsinerna och silas. Resultatet blev riktigt gott! Med risk att vara skrytsam är det en av de godaste apelsinsafterna jag någonsin druckit. Sambon gav den också riktigt bra betyg. Nästa gång ska jag testa att ha lite citron i. Eller kanske göra limesaft?! Blodapelsin har jag också varit inne på.
Men men, det blir när vi druckit upp det mesta av all den saft vi har hemma. Tror jag får lov att fortsätta ge bort saft, syrrans sambo var väldigt nöjd med sin julklapp (en stor flaska jordgubbssaft). Undrar om han är snäll och delar med sig av innehållet i den här flaskan till syster?

Apelsinsaft

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2010-01-25 22:54:20

Va fint det blev med klyftorna! :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela