pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Första men inte sista gången jag gör saft

Publicerad 2009-08-01 14:16:09 i Ätbart,

När väl alla grejer och ingredienser införskaffats var det väldigt enkelt att göra saft. Socker är väldigt bra på att konservera så det blev en del sådant...
Socker och vinbär
I botten ligger det en himla massa bär, de blev mer synliga när jag hällde på det kokande vattnet! Därefter ställde jag hinken åt sidan (garderoben fick fungera som svalt och mörkt ställe). Ca 1 gång om dagen har jag gått och rört runt i saften och efter lite mer än en vecka var det dags att montera ihop saftsilen!
Det dropp dropp droppar från saftsilen
Det här momentet kräver inte alls mycket ansträngning. Jag hällde upp saften i silen och det rann igenom fort. Mot slutet går det mycket långsammare och då fick jag röra runt emellanåt så saften rann ner till bottnen av silen. Emellanåt flyttade jag silen till hinken som saften saftat till sig i och hällde upp den avrunna saften på flaskor. Det blev till slut några stycken!
Flaskor med hemlagad svartvinbärssaft
Mamma har massor av tomma plastflaskor där hemma! Tror detta är en tredjedel av de jag lånade med mig. Det betyder att jag kan göra två saftsatser till!!! Skulle vilja göra blandsaft men vet inte riktigt på vad för bär... Glasflaskan ska kollegan Anna få!

Solen skiner utomhus, tror det är dags att ta reda på hur blåbärsbeståendet i Vrinneviskogen ser ut! Och sedan kanske jag borde titta efter om det finns några hallon kvar. Hallonmuffins är himla goda och bäst blev de när jag gjorde på färska hallon. Hmm. Jordgubbar, hallon och blåbär, undrar hur det skulle bli i en saftblandning?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela