pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

En gräddig tårta med blomdekor

Publicerad 2012-10-17 09:04:00 i Altrat,

Scrapbooking handlade i alla fall från början att skapa med...skräp! Idag har det växt till en stor industri och du kan köpa det mest i butik eller webbshoppar. Det är lätt att ryckas med och vilja köpa mer och mer och mer.
 
Till en av utmaningarna på Svensk scrapbooking bestämde jag mig för att inte köpa några delar för att kunna göra den. Så jag tittade mig omkring här hemma vad jag hade i lådväg och annat material och efter en hel del sågande, klippande, tejpande och limmande så stod den där. Färdig.
Och så här såg det ut från början:
Jag använde mig av en plasthink, en kartongburk och ett papprör. Alla sågades av så de fick en höjd på 8 cm (plasthinken var jobbigast!). De två översta fick jag göra varsitt lock till.
 
I vårt trädgårdsskjul hittade jag ett par rullar med tapet. De är lite...bubbliga i sin textur (ni vet, sådant där som man ville trycka på när man var liten!). Denna tapet klippte jag till och fäste på lådorna. Hinken var knepigast för väggen var inte helt rak utan lutade. Men jag hade gått om tapet så det var bara att slösa!
 
Jag använde en Martha Stewart-stans och fixade bårder till kanterna på tårtans tre våningarna. Tyvärr glömde jag fota innan jag började dekorera men sett från baksidan ser man ganska tydligt hur de tre våningarna blev:
Jag fäste ett tunt satinband för att dölja den lite halvfula skarven mellan de olika våningsplanen.
 
Angående blommorna... Dessa är från slaktade ljusmanschetter och även från en bukett med blommor som jag köpte på second hand för ett tag sedan och plockade isär. Pistillerna köpte jag på en mässa tidigare i år. Så egentligen kan man säga att dessa blommor är en budgettvariant!
Och så tar vi en framifrån igen, bara för att den blev så himla snygg.
Sedan kommer frågan: vad gör jag med den nu? Den ska ju självklart stå framme så man kan beskåda den (och får ett sockersug). Så det blev lite ommöblering och sedan fick den ett eget "tittskåp"
 
 

Kommentarer

Postat av: Fia

Publicerad 2012-10-17 11:57:36

Wow! Jag kan inte säga annat än: imponerande!!

Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Publicerad 2012-10-17 20:12:13

Oj så fint det där blev! En kompis hade en plan på att göra något liknande att ha vid sängen och förvara hårnålar och hårsnoddar och liknande i. Superfint anyway!! Jag har tappat bort papperspysslandet lite i samband med keramiken. Ska försöka hitta lite tid inför jul nu.

Och jag ser fram emot inspirerande halloweeninlägg då! :-D

Postat av: Angelica

Publicerad 2012-10-17 22:21:47

Snyggt!!
Gillar verkligen tanken att ta vara på det man har har.
Ha det gott!

Postat av: Emelie - Emelies Christmas

Publicerad 2012-10-17 22:22:19

Åhh så fint!!! :D

Postat av: Livets Guldkorn

Publicerad 2012-10-19 09:46:28

Vilket konstverk du skapat.... tänker att det skulle glädja någon konditor att få ha ett sånt fint "bakverk" i skylten!! :)
Vad händig och kreativ du är ..IMPONERANDE!!
Önskar dig en finfin helg vännen♥
Ann-Louisekram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela