pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Te-adventskalender och andra julkalendrar

Publicerad 2012-11-29 14:58:28 i Adventskalender, Altrat, Pyssel,

Hos Annas Jul hittade jag för ett tag sedan ett kul inlägg om te-adventskalender. Jag har en kollega som har varit ett enormt stort stöd för mig då jag tidigare i år gick in i väggen. Han är väldigt förtjust i te och jag kunde inte låta bli utan var tvungen att göra en adventskalender till honom!
Jag använde mig av en kartong som jag hade här hemma och klädde om locket med presentpapper. God jul-texten är stämplad och sedan embossad. Bokstäverna på framsidan har jag stansat ut och klistrat fast på en kartongbit som tidigare låg i botten på lådan, så det är samma färg som övriga kartongen. Lådan fick en ny kartongbotten, men nu med guldpapper.
24 stycken svarta cirklar skars ut och på Panduro hittade jag perfekta siffror med klistrig baksida. Panduro säljer även små zippåsar och de använde jag mig av för att fylla med te.
Många te-sorter är ganska unika. Det är en hel del te från Kina, som min sambo har köpt på sina arbetsresor (och de vet jag att kollegan är lite extra svag för!). Sedan finns det en del "vanligare" löste och till dessa har jag i botten av lådan lagt engångs-tepåsar. Det finns även en del te som kommer från Indien (även det från en av sambons resor) Lucka nr 24 är lite speciell, det är en te-boll. De är helt fantastiska att titta på! Man lägger ner dem i en glaskanna fylld med te-vatten och långsamt öppnar den upp sig till en blomma. Sådana går att få tag i i Sverige, men de kostar lite. Helt klart värt priset ändå, enligt mig.
Påsarna radade upp sig helt perfekt i lådan! 
 
Jag har gjort andra adventskalendrar tidigare år.
Dekorerade papperspåsar, enkelt och snyggt upphängda med klänypor på ett tunnare rep.
Vill man göra en mindre kalender kan man alltid använda sig av tändsticksaskar!
Det går ju självklart att köpa färdiga adventskalendrar. Den här kunde jag inte låta bli:
Ja, vi skämmer bort våra katter! Men hade det varit något annat märke hade jag faktiskt struntat i den. En av våra katter är otroligt kräsen och äter numera snudd på bara detta märke på burkmat.
 
Adventskalender på bloggen!
2010 körde jag en julkalender på bloggen. Varje dag var det ett pyssligt jultips. Jag startade faktiskt den med adventskalendern av papperspåsar. Förra året hade jag tänkt köra på ett tema: julklappstips. Efter dryg en vecka fick jag faktiskt lov att inse att jag inte hann med, det blir mer stressigt och jobbigt än roligt. Men jag är envis som in i Norden och vägrar ge mig. I år gör jag nytt försök, men den här gången har jag planerat sedan i somras och börjat tiiidigt. I skrivande stund är mer än hälften klart och jag försöker tänka en hel del på "inte för tidskrävande saker". Tanken är ju att förhoppningsvis inspirera några av er att göra egna varianter.
 
I april flyttade vi till hus och jag har länge sagt att när vi har hus ska vi ha julgran till jul! Och pysselfreak som jag är ska jag självklart göra en hel del av julpyntet själv. Nu kanske ni förstår vad temat blir på Pysselmanis adventskalender 2012?
 
 
Julgranspynt!

Kommentarer

Postat av: Rebecca

Publicerad 2012-11-29 18:55:02

Tjusig adventskalender! Det ska jag komma ihåg till ett annat år till någon tetok. Själv gillar jag inte alls de kinesiska teerna, men det finns ju minst tusen sorter till att välja på så 24st borde inte vara svårt att få ihop.

Julgranspyntet ser jag fram emot. Vi har pratat om att försöka hitta en liten bordsgran då vi faktiskt är hemma alla dagar utom själva julafton och juldagen.

Svar: En enbuske kanske kan vara en annan idé? Jag har faktiskt en liten plastgran som jag tidigare år har haft stående på bordet. Tror den får åka fram i år också, så har vi en gran ute och en gran inne :D
Alexandra

Postat av: O´Kelly

Publicerad 2012-11-30 16:00:25

Så fiffigt!
Jag kan tro att din vän blir helt salig över sin kalender.
Vilket jobb du lagt ner.
En sån skulle jag inte säga nej till. Är en tedrickare själv.

Ha en trevlig helg!

Svar: Kan avslöja att jag fick värsta bamsekramen efter att kollegan öppnat paketet och det blev även lite kommentarer från kollegorna som sett den :)
Alexandra

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-11-30 16:19:58

underbart! Gillar iden jättemycket. De andra kalendrarna är oxå väldigt mysiga.
God Jul

Postat av: stephi

Publicerad 2012-11-30 16:20:14

underbart! Gillar iden jättemycket. De andra kalendrarna är oxå väldigt mysiga.
God Jul

Postat av: Cornelia

Publicerad 2012-11-30 18:31:57

Underunderunderbar tekalender! Ska jag minsann komma ihåg till nästa jul!

Ljuvlig är den! LOOOOOOVE IT!

Postat av: Emma

Publicerad 2012-11-30 19:06:57

Super härliga kalendrar! Och vad smart med en tekalender.. ;)

Postat av: Beatrice / Färgglad

Publicerad 2012-12-01 10:09:19

Vad roligt med en tekalender. Det hade jag uppskattat att få, som är en tedrickare av stora mått. Tack för tipset, kanske något man kan göra till nån terickare nåt annat år. Så fin kalender också med papperspåsarna, enkelt och snyggt. Ser fram emot att följa dina pysseltips här framöver då :-) Julpynt är kul att göra, får se om jag hinner med nåt själv i år.

Postat av: Linda

Publicerad 2012-12-02 22:15:58

Tänker varje år att jag ska göra en adventskalender men det blir aldrig av. Riktigt bra idé och ändå rätt enkelt med teerna. :)

På jobbet ska vi ha en med lyxiga chokladpraliner, det ser jag fram emot! :D

Svar: Jag förstår att jag arbetar på fel ställe ;)
Alexandra

Postat av: Eleonore- jultävlingar!

Publicerad 2012-12-10 19:27:00

Så fin din tekalender blev! Är ju jätteroligt att ha en och prova massa goda teer man kanske inte hade druckit annars :)
Den gjord på tändsticksaskar är ju jättefin, har tänkt göra en men hittar aldrig några fina papper som jag är ute efter :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela