pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Stickad åkpåse till systersonen

Publicerad 2012-03-14 08:45:42 i Stickning,

Förra året påbörjade jag en åkpåse till min lille systerson. Jag var naiv och trodde att allt man stickar till småbarn går snabbt. Det gäller inte en åkpåse. Tanken var att han skulle ha fått den i julklapp men den blev klar förs nu fram mot våren. Lille Emil blev väldigt glad åt presenten från moster!

Mönstret hittade jag på Garnstudio.com men jag använde mig av Idénas Bamboo, vilket är ett annat garn än det som rekommenderades. Jag använde samma stickor som i mönstret men med mitt garn blev plagget lite större än de angivna måtten. Genom att sticka strl 62/68 blev det istället enligt måtten till strl 74/80. Jag tror att Emil kan ha den här åkpåsen ett tag framöver!

Hihi, lillen ser ut som en liten jedi! Och passande nog hade han en body på sig med Star Wars motiv!

Bakstycket var den tråkigaste biten att sticka. Tror att den varianten av mosstickning kallas irländsk mosstickning. Hur som helst tog den mycket längre tid att sticka än framstycket, och att hela tiden sticka rät, avig, rät, avig slet väldigt mycket på mina handleder.

Framstycket var däremot mycket roligare då det hände lite med mönstret!

Det var flera flätor och eftrhand skulle jag även sticka öppningen och knapphål på den. Nästa projekt till systersonen ska däremot inte var så tidskrävande!

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2012-03-14 09:16:15

Hihi, så söt han är! Och påsen blev jättefin! :-)

Postat av: Emil

Publicerad 2012-03-14 09:32:51

TACK MOSTER!!! =)

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-03-15 21:54:21

jättefin verkligen! såg den på Åsas FB-vägg =) om jag hade haft kvar originalmönstret (vet inte ens vart kopian kommer ifrån, bara att det är på norska och att jag stickade med Lanett Baby-ull); skulle jag rekommenderat att härnäst sticka en tröja i 3-dubbelt garn (rött, gult & blått(!) ) med fläta frampå och raglanfällning. superlätt men jättefin! faktiskt så poppis att jag fick beställning på en till efter att ha stickat den till det ena syskonbarnet 8)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela