pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Pyssel med äggskal

Publicerad 2012-03-27 07:25:00 i Pyssel,

Idag tar jag över stafettpinnen från Pastill som igår visade hur man gör en fin marsipankanin. Hela schemat på Pysselstafetten hittar ni här.

 

Jag kommer idag tipsa om lite påskpyssel och närmare bestämt vad för pyssligt man kan göra med äggskal.

 

Att använda äggskal som en gjutningsform

I ett äggskal kan man gjuta mycket, inte bara fina ägg av gips som Tesa visade för några dagar sedan.

Äggtvål

Dessa tvålar är lite omständiga att göra men resultatet blir fint! Du behöver:

  1. En ”slit och släng” kastrull
  2. Urdiskad konservburk (det räcker med en liten)
  3. Tvålmassa, tvålfärg och ev doftolja/eterisk olja. Det går åt 60-70 g tvålmassa/ägg
  4. Någon form av trapp med smal öppning, det funkar utmärkt att göra en av vanligt smörgåspapper eller ugnspapper.
Jag hade tyvärr svårt att fota under tiden så hojta till om ni inte hänger med på beskrivningen!
Gör så här:
  1. Blås ut ägget och skölj ur det. Tejpa fast en bit smörgåspapper över det lilla hålet i botten. Jag hällde i lite olja för att ”smörja” insidan och lät sedan oljan rinna ut genom det stora hålet. Ställ ägget i en tom äggkartong (den underlättar senare)
  2. Riv gärna tvålmassan på ett rivjärn, då går det snabbare att smälta den. Jag lade i lite tvålmassa i taget i konservburken och rör väldigt försiktigt. Du vill ha ner så lite luft som möjligt.
  3. När all tvålmassa har smält skummar du ytan, dvs tar försiktigt bort alla luftbubblor som bildats. Droppa i tvålfärg och ev doft. Rör försiktigt om.
  4. Häll ner den varma tvålmassan i din tratt men kontrollera först att den lilla öppningen sitter ordentligt i hålet!
  5. Låt ägget stå och svalna och stelna i ca 40 minuter. Vänta inte för länge, då blir det ännu svårare att få bort äggskalet! Jag fick ta en vanlig kniv till hjälp att få loss skalet på mina.

Äggljus

Smält stearin i en liten konservburk och häll det i ett tomt, halvt äggskal. Tryck ner en liten stump av gult ljus i det varma stearinet. Eventuellt måste du hålla det på plats tills stearinet har stelnat. Äggskalet går senare lätt att plockat bort om man så vill.


Chokladägg

Jag testade att temperera choklad och hälla det i ett äggskal, men det är ganska pilligt att plocka bort äggskalet efter att chokladen har stelnat. Om du gör det, tänk på att sedan fylla det med något ganska svalt (mina chokladskal smälte en del då jag hällde i chokladtryffeln).

Enkelt recept på chokladtryffel:
  • Koka upp 1,4 dl vispgrädde
  • Häll över 100 g hackad choklad och rör runt tills all choklad har stelnat
  • Spritsa i äggskalen

Äggskal som dekoration

 

Plocka med videkissar från promenaden och limma fast på ett tomt äggskal med en limpistol. Tänk på att det går åt ganska många vide till ett ägg.

Att odla smörgåskrasse i äggskal är enkelt. Lägg bara en bomullspad i botten, strö över frön och duscha med en vattenflaska.

Dekorera exempelvis pärlhyacinter med äggskal! Gör större håll i botten och toppen på ett ägg och trä det försiktigt över några pärlhyacinter.

 

Det var allt från mig! Imorgon är det dags för Skapandekaos och Garnmissbruk att inspirera.

Kommentarer

Postat av: hennihenni

Publicerad 2012-03-27 08:45:40

Äggljusen är härliga, perfekt prydnad på påskbordet!

Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel

Publicerad 2012-03-27 09:47:04

Åh, vad många bra tips du fick ihop! Kanonbra jobbat!! :-)

Kramkram!!

Postat av: Evasleva

Publicerad 2012-03-27 17:45:41

Wow vilka fina ägg! Smörgåskrasse var lagom enkelt för mig. Sött :)

Postat av: Henrietta

Publicerad 2012-03-27 19:42:02

Vilka bra tips! Jag älskar återvinning!

//Henrietta

Postat av: Linda

Publicerad 2012-03-27 21:50:45

Vilka bra och roliga tips:). Nu måste jag köpa ägg:).

Postat av: susanne Johansson

Publicerad 2012-03-27 21:54:36

Många bra tips hade du. Gillade bäst ljus äggskalen

Postat av: HH JaJa!

Publicerad 2012-03-29 09:19:35

Underbart inspirerande och vackert värre! Jag hade faktiskt ett litet lager skal som jag hade tänkt pyssla med, men slängde skalen eftersom jag inte visste vad jag skulle göra av dem. Nu vet jag!

Postat av: lopplisa

Publicerad 2012-03-31 20:06:28

Fina tips! Ljusäggen kanske man borde prova, jag har ju både stearin och vekar, någonstans... vill jag minnas... Inspirerande

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela