pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Citron och lakritsmuffins och ny tidning

Publicerad 2012-03-08 15:14:16 i Ätbart,

Efter ett tidigt morgonpass brukar jag varva ner med en kopp kaffe då jag kommer hem lite efter lunch.

Det är min fikavecka på jobbet och då jag är ledig imorgon fredag fick jag igår stå och baka och ta med det redan idag. Det blev ett nytt recept som jag fått av mamma. Märkligt hur hennes och mina muffins blir olika trots att vi har samma recept!

Receptet kommer från www.dagensmuffins.se och heter Apelsinkrokantmuffins men vi har korrigerat receptet lite med andra ingredienser och så här blev våran variant:

Citron och lakritsmuffins
150 g margarin
2 dl socker
2 ägg
Rivet skal av ½ citron
½ dl citronsaft
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
ca 100 g Marabou Lakrits

Rör margarin och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och rör därefter i citronskalet. Häll i citronsaften och vetemjöl blandat med bakpulver. Sist tillsatte jag grovhackad choklad. Fördela smeten i muffinsformar och grädda dem i ugnen på 200-225 grader. Jag använde små formar och de tog ca 11 minuter i ugnen.

Expressen har kommit ut med en ny bilaga som heter Handarbete och Pyssel. Den gick självklart inte att motstå! Det var lite kul läsning men vid det här laget har jag samlat på mig många tidningar och böcker och det är dags att rensa lite. Tror jag håller mig till prenumeration på 101 idéer och köper den här bilagan bara lite då och då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela