pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Det fortsätter växa i trädgården

Publicerad 2012-06-12 18:16:50 i Odling,

Syrenen har nästan helt blommat över och plommon-, äppel- och körsbärsträden är nu helt gröna. Just nu är huvudfärgen i trädgården just grönt men det är också en trevlig, avkopplande färg att sitta och titta ut över.

Runt dammen är det riktigt frodigt och snart kommer pionen slå ut sina knoppar och även i funkian börjar jag skymta knoppar.

Under en kort sväng på stan idag så passade jag på att köpa en liten dekoration till dammen.

Dammen är rengjord och jag tror att vi ska ge det ett försök igen att fylla den. De första två gångerna försvann vattnet så snabbt att vi misstänker att det läcker någonstans. Eller så försvinner helt enkelt väääldigt mycket av vattnet då det är soligt och riktigt varmt (vi har med andra ord inte gjort något försök att fylla den nu i juni)


Vid trappan upp till uteplatsen har de här blommorna slagit ut. Eventuellt kommer vi redan under semestern att rensa upp i den rabatten. Den lilla rhododendron som växte där har nämligen hastigt och lustigt gått och dött under våren. Istället kommer vi fylla den delen med succulenter, växter som kan trivas ganska bra i (torrt) söderläge.

Nedanför den lilla muren växer någon form av marktäckare. Den vill jag gärna spara och sedan flytta upp. På det sättet behöver jag inte lägga massor av pengar på växter utan kan istället plocka ihop vad jag hittar i trädgården.

Dessa söta blommor har tittat fram i trädgårdslandet. Det var tur jag fick syn på knopparna för några veckor sedan, först trodde jag det var överblommad scilla och det var risk att de åkte upp då jag rensade landet!

Det här är en lavendel som växer vid äppleträdet. Den har aldrig blivit beskuren och man kan se tjocka grenar som ligger längsmed marken. Här blir det nog ett räddningsförsök framöver... Lavendel är en trevlig växt och det är synd att bara gräva upp och slänga den, bara för att växten blivit övervuxen.

Kommentarer

Postat av: ems

Publicerad 2012-06-20 16:15:05

Åh så fint!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela