pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

10 goda recept med jordgubbar

Publicerad 2012-07-14 17:01:36 i Smycken, Ätbart,

Det har varit en ovanligt lång jordgubbssäsong i år. Det är ju kul att det finns något positivt med den lite svala sommar vi haft. Det finns mycket gott man kan göra med jordgubbar och här tipsar jag om en del saker.
 
1. Gör egen sylt
 
Att göra egen sylt är lätt

Dan Sukker säljer syltsocker. Väg upp så mycket socker som behövs till bären och koka upp. Sylten ska bara koka några minuter och sedan är det bara att skumma av och hälla i rena burkar. Jag brukar mixa jordgubbarna så att det blir en slät sylt.
 
2. Gör egen marmelad
 
Genom att koka sylten lite längre blir det istället en god marmelad!
 
3. Saft så röd
Finns det något bättre än ett glas jordgubbssaft en skön sommardag?
 
Saften är rårörd, så det tar drygt en vecka innan den är klar men resultatet är väl värt att vänta på! Etiketten har jag gjort med hjälp av min Big shot och bokstavsstansar från Slöj-detaljer.
 
4. Smoothie
En smoothie fungerar vilken dag som helst på året!

Jordgubbar, mjölk och glass åkte ner i en blender. Sedan var det bara klicka i lite grädde, luta sig tillbaka och njuta!
 
5. Jordgubbar i sallad
 
Varför inte testa jordgubbar i en grönsakssallad?
 
6. Jordgubbspaj
Paj - uppskattad av de flesta!
 
Det finns många olika pajrecept. Det här hämtade jag ur boken Smulpajer till kaffe och dessert av Elisabet Johansson. Utöver jordgubbar är det bland annat choklad, sötmandel och rivet citronskal.
 
7. Hemgjord isglass
 
Isglass funkar lika bra en solig som regnig sommardag!

Islgassformen har jag köpt från Tupperware men tror det går att få tag i andra modeller ute i butik. Min glass består av mixade jordgubbar och jordgubbssaft.
 
8. Tårta
 
Given tårta på sommarkalas!
 
9. Torkade jordgubbar
 
Torkade jordgubbar behåller väldigt mycket smak.
 
Jag har torkat både jordgubbschips och hela, små jordgubbar i min frukttork från obh Nordica men det fungerar nog lika bra att torka i vanlig ugn. Glöm bara inte att lämna luckan lite på gläntan, och räkna med att det tar flera timmar.
 
10. Precis som de är

Men ibland är jordgubbar bäst - precis som de är!

Kommentarer

Postat av: pysseliten

Publicerad 2012-07-14 23:22:27

mm så mycket gott ;) Jga har blåbär på jobbet som jag råka glömma kvar men dom ligger i kylen så hoppas på att kunna göra något gott aqv dom imorgon efter jobbet :)

Svar: Blåbär brukar stå sig bra i kylskåp. Jordgubbar har jag haft i kylskåp i upp mot 5 dagar och de har varit nästan lika fina då som när jag kom hem med dem :D
Alexandra

Postat av: Charlotta

Publicerad 2012-07-15 12:24:06

Kan intyga att saften, sylten och de torkade gubbarna var utsökta ;-)

Svar: Kul att presenterna föll er i smaken :) Hoppas att saften inte tog slut alltför snabbt.
Alexandra

Postat av: Linda

Publicerad 2012-07-15 18:29:47

Åh, jag längtar till min saft är färdig! Tack för receptet & att jag får låna dina prylar!!!
Kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela