pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Aladdinask med egna praliner

Publicerad 2012-02-11 20:24:07 i Altrat,

Idag har vi haft finbesök! Mina föräldrar kom upp från Småland och min syster, svåger och systerson kom ner från Uppland. Det känns som en evighet sedan vi hade dem på besök samtidigt och det var roligt att få fira min och syrrans födelsedag, fast i lite efterskott.

Jag vill göra på tok för mycket, jag erkänner! Och jag kan inte sätta gränser för mig själv! Så det var kanske inte så konstigt att jag satt uppe till halv två för att försöka få allt klart. Jag misslyckades. Men inte helt! Två av tre fixade jag, och det är väl inte så dåligt ändå?

Det här är en Aladdinask, men i lite nytt utseende. Grunden är vitt cardstock, det gick åt 2 stycken 12"Χ12", ytterligare ett om du vill pynta insidan av locket.


Locket är sparsamt dekorerad med vita band, blommor, blad och pins. Jag har bara gått och väntat på ett tillfälle att använda den här stämpel! Kanterna eldade jag lite på, så det blev lite avbrott i allt det vita.

Något extra annorlunda mot den enkla Aladdinasken är att min ask har fått fötter! Dessa köpte jag på en scrap och stämpelmässa för något år sedan men jag tror att Panduro börjat ta hem dem nu. Det är Tim Holtz som står bakom designen på dem - spana gärna in hans grejer! De är riktigt snygga. För ett tag sedan använde jag en av hans klockor som dekoration på en receptbok.

Men en chokladkartong måste ju fyllas med något och de ursprungliga chokladpralinerna är för länge sedan uppätna (jag är udda på jobbet - kollegorna äter pralinerna och jag kastar mig över den tomma kartongen!)

Här kommer lite goda recept:

Pepparkakspraliner
  • 200 g pepparkakor
  • 30 g riven mandelmassa
  • 50 g smör
  • 2 msk glögg
Kör pepparkakorna till smulor i matberedaren och tillsätt resten av ingredienserna. Forma till små kulor och rulla i pepparkakssmulor.

Små juliga dammsugare
Använd receptet till pepparkakspraliner och rulla till stavar som du klär in i mandelmassa. Doppa i choklad.

Vit limetryffel

  • 200 g vit choklad
  • 1 dl vispgrädde
  • 2 msk smör
  • 1 vaniljstång
  • pressad saft av ½ lime
Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur den. Lägg ner det i en kastrull med smöret och vispgrädden. Koka upp och dra åt sidan. Efter 5 minuter plockar du upp vaniljstången och kokar upp grädden igen. Rör ner finhackad vit choklad och rör till en jämn smet. Tillsätt limesaften. Häll upp i knäckformar och dekorera eventuellt med rivet limeskal.

Chokladpralin med flingsalt
Temperera choklad och häll i en pralinform. Låt den svalna och gör sedan tryffelsmeten.
  • 200 g mörk choklad
  • 1 dl vispgrädde
  • 2 msk smör
Jag gjorde inte så många utan halverade receptet. Fyll pralinskalet med tryffelsmet och strö flingsalt över dem. Det är viktigt att göra detta snart efter du hällt i tryffelsmeten. Hinner den stelna kommer flingsaltet inte att fastna.

Lakritspraliner
Samma som receptet för chokladpraliner med flingsalt men jag tillsatte lakritsgranulat till tryffelsmeten (och skippade flingsaltet).

Chokladdoppad ingefära
Köp en burk syltad ingefära och dela i bitar. Doppa i tempererad choklad och låt stelna på smörpapper.


Ni vet hur Aladdinasken alltid innehåller en bit som man inte vill ha? Det gjorde även den här hemmagjorda chokladasken. Min syster såg däremot inte så missnöjd ut, men det kan bero på att hon (till skillnad mot mig) tycker att whiskey är gott.

Kommentarer

Postat av: Lillstrumpan

Publicerad 2012-02-11 21:39:32

Mmmmmmmmmmmmalex praliner! =) Ska provas i morgon till kaffet! Men jag ser vi får lära fröken redigera och beskära bilder nästa gång vi ses... =p

Postat av: Linda

Publicerad 2012-02-12 00:32:29

Åh, superfin ask!!! Den lyckades du verkligen med! :-)

Postat av: Angelica

Publicerad 2012-02-12 11:09:41

Snyggt!!!

Och recepten hamnar direkt i "favoriter" och måste testas. Så kul med presenter med något som man lagt ner så mycket tid och energi på.

Ha det bra!

Postat av: Tigerblomma

Publicerad 2012-02-12 11:33:50

Den är superfin! Tack för recept på vad man kan stoppa i den också.

Postat av: Tigerblomma

Publicerad 2012-02-12 11:40:30

Den är superfin! Tack för recept på vad man kan stoppa i den också.

Postat av: Anette

Publicerad 2012-02-13 07:42:18

Så fint och recepten måste jag prova!

Postat av: Mikaela

Publicerad 2012-02-17 19:03:02

läckert!!! o de ser ju för goa ut?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela