pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lucka nr 22 - Granar av satinband

Publicerad 2012-12-22 09:43:00 i Pyssel,

Efter luciafirandet har kanske en del röda satinband liggande där hemma. Är de inte allt för breda kan bandet användas till dagens pyssel!
Material:
  • Satinband
  • Pärlor
  • Metalltråd
Verktyg: 
  • Sax 
  • Rundtång
  • Avbitartång
Tidsåtgång: 10 min
Jag använde en storlek på pärlorna "inne" i granen och en pärla i samma färg, men lite mindre som fick avsluta i botten.
  • Klipp av en bit metalltråd och gör en ögla med hjälp av rundtång.
  • Stick metalltråden genom satinbandet, en bit in från kanten. 
  • Trä en pärla på metalltråden och stick igenom satinbandet igen.
  • Trä en ny pärla på metalltråden och stick återigen genom satinbandet men låt det böjda bandet vara lite längre än den första böjen.
  • Fortsätt att trä pärlor på metalltråden och öka hela tiden längden på satinbandet som bildar böjen.
  • Fortsätt till önskad längd och avsluta med en liten pärla i botten. Jag hade en stoppärla som jag klämde åt nedanför den minsta pärlan men har man inte det kan man kanske lyckas böja till tråden och göra någon slags knut som stop.
  • Klipp av satinbandet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela