pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lucka nr 10 - Pappstrutar

Publicerad 2012-12-10 10:43:00 i Adventskalender,

Jag tror att många har tapetrullar liggande på en hylla där hemma. Det är ett helt otroligt roligt material att jobba i! Jag har bland annat använt det för att ge en altrad tårta ett gräddigt intryck men även använt tapet vid andra tillfällen.
 
Idag blir julpyntet något som jag tror många tidigare har sett och säkert även gjort en och annan gång. 
Material:
  • Papper alternativt tapet (om du inte gillar den mönstra sidan så ser kanske baksidan bra ut!)
  • Dekorationer
  • Band
  • Lim
Verktyg: 
  • Sax
  • Möjligen en pincett (när dekorationer ska limmas fast)
Tidsåtgång: 10-20 minuter
  1. Börja med att göra en mall. Jag tog fram en stor rund form och ritade av ¼ av cirkeln. Sedan måste man lägga till en liten kant. Det är den här som man limmar ihop struten med. Klipp sneda kanter på denna remsa, då kommer den inte sticka ut i överkanten och i botten så blir det lättare att rulla ihop struten.
  2. Rita av och klipp ut tapetbitar (eller papper om man föredrar det)
  3. Limma ihop strutarna och låt dem torka innan du börjar dekorera.
  4. Dekorera struten och limma fast ett band att hänga upp den i.
  5. Fyll med godis, dock inte garanterat att det ligger kvar fram till jul...
Blommorna på mina strutar är från slaktade ljusmanschetter. De kostar oftast inte så mycket på second hand och flera kan se väldigt fina ut trots att de varit använda. En liten bit bort från vårt hus finns en butik som heter Strömma och där säljer de en del band för bara 5 kr/m. Jag köpte 2 m och det räckte både till en kant högst upp på struten och till ett band att hänga upp dem med i granen.
Stenarna är köpta i en ask på Panduro och de är väääldigt dryga (i alla fall här hemma hos mig). 
 
Jag nämnde tidigare att man kan använda baksidan av tapeten om man inte gillar den mönstrade sidan. Ett tillfälle jag har gjort det var för två år sedan, då jag gjorde diverse julpynt till en kompis. Då stämplade jag på baksidan av tapeten! På det sättet bestämde jag själv vilket mönster de skulle ha. Här är två detaljbilder på 1 av 3 väldigt olikt mönstrade strutar jag gjorde då:

Kommentarer

Postat av: Mikaela

Publicerad 2012-12-11 16:50:36

väldigt vackra strutar och vilken rolig idé du kommit på!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela