pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Gör en egen receptbok

Publicerad 2011-10-16 10:25:35 i Altrat,

Min syster frågade mig för ett bra tag sedan om jag inte kunde göra en receptbok till henne. Ibland tar det ett tag innan mina idéer sätts till verklighet men höstcroppen på Pyssel.net var en bra spark i baken! En av utmaningarna handlade nämligen om just recept.

Jag använde mig av pärmen till en gammal almanacka som jag målade vit. Ett beige tyg fick pryda framsidan och här använde jag mig av flera olika tekniker. Det blev decoupage:

Jag har även testat att embossa på tyg! Det funkar men som ni ser fastnar det väldigt lätt i trådarna och då försökte jag så gott det gick att pensla bort pulvret innan jag embossade.

Jag har även för första gången testat att sy i papper.

Och så här blev framsidan!

Klockan är dekoration från Tim Holtz och fjärilen är från Kort & Godt.

Insidan är gjord med hjälp av min BIA, bind it all. Om man tycker om att göra egna block kan jag rekommendera att köpa en sådan maskin. Den gör hålen åt dig och spiraler går att köpa i flera olika storlekar som du sen sätter ihop blockets sidor med i BIAn.

Receptboken är uppdelad i två delar, en matrecept och en för desserter.

En del av sidorna fick även dekorationer.

Och jag har även gjort två "bokmärken"

Jag blev väldigt nöjd då jag hittade det här pappret här hemma! Det passade perfekt som avgränsare till dessert-delen.

Och även här blev det några dekorationer. Jag har först stämplat motiven och därefter färglagt med akvarell. Sidorna i receptboken är akvarellpapper. De blir lite tjockare och text på den ena sidan borde inte lysa igenom till baksidan.

Kommentarer

Postat av: Denise Holmsten♥

Publicerad 2011-10-16 18:44:32

snyggt! och kul med pyssel! håller själv på mycket med lera just nu :) jätte roligt med bokmärkena ! ha en bra dag och kram på dig !

Postat av: Lillstrumpan

Publicerad 2011-10-16 21:24:37

Finfin! Men skulle vara än finare i min hylla här...

Postat av: Mikaela

Publicerad 2011-10-17 07:16:55

vilken underbar kokbok!! jag är så sjukt dålig på att samla mina recept ;)

Postat av: Jen

Publicerad 2011-10-20 10:37:32

Men vad snyggt! Om jag någonsin får tid efter flytten så ska detta bli ett av de första projekten.

:)

Men för att göra pärmen så använder du dig alltså av en speciell maskin? Eller har jag missuppfattat...?

Postat av: Anette

Publicerad 2011-10-21 15:13:59

Tänk vad mycket goda recept det kommer att hamna i den fina kokboken. Hoppas att du får njuta av dom också.

Postat av: stephi

Publicerad 2011-10-21 18:35:30

snyggt, roliga detaljer:-)

Postat av: Malin-Helena

Publicerad 2011-10-21 22:36:23

Jättefin :)

Postat av: Liz

Publicerad 2011-10-28 16:45:20

Vilken kul idé :D

Postat av: Lena

Publicerad 2011-11-02 17:15:29

grym blogg :)massa bra insperation!

Postat av: Emma

Publicerad 2012-01-22 16:59:43

Kanonbra tips opå en fin receptbok! Får man fråga var du köpte de små besticken till bokmärkena? Såå söta! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela