pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Vad man kan göra med 1 kg vitlök

Publicerad 2011-11-10 18:47:43 i Ätbart,

Vitlökskransen vi hade på dörren runt Halloween hängde inte uppe så länge och det var bara någon vitlöksklyfta i den inre ringen som blev skadad. Det känns lite trist att bara slänga all vitlök...

Så jag började skala dem... Tyvärr hade en hel del klyftor börjat växa och dem rensade jag bort (jag hade ju trots allt en hel del!). Det blev ändå en del kvar:

Jag testade lite olika varianter på inlagda vitlöksklyftor.

Burk nr 1
Vitlöksklyftorna kokades 5 minuter i lättsaltat vatten, sköldes i kallt vatten och därefter skalade jag dem. De lades ner i en steriliserad glasburk (dvs jag hade kokat burken i vatten ett par minuter). Vitlöken varvades med färsk dill. Därefter kokade jag en lag och hällde den över allt.
  • 1 dl vitt vin
  • 2 msk ättika 12%
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk socker
Burk 2
Vitlöksklyftorna skalades och bryndes i lite olivolja. Jag kryddade med torkad basilika, timjan och rosmarin samt färsk persilja. Vitt matlagningsvin hälldes över allt och det fick småkoka tills klyftorna mjuknat en del.

Burk 3
Samma som ovan men jag lade till lite rosépeppar som kort stund fick koka med innan allt hälldes upp på glasburk. Här gjorde jag nog ett misstag... Jag hällde i efterhand på lite solrosolja och den skiktade sig mot den andra vätskan.

Burk 4

Klyftorna bryndes i olivolja, sedan hällde jag i lite svarta pepparkorn, på med vitt matlagningsvin och la i skivad ingefära.

Nu ska allt stå och gotta till sig i kylskåpet någon dag innan vi provsmakar!

Kommentarer

Postat av: hennihenni

Publicerad 2011-11-10 18:53:47

Jag älskar vitlök, skriv gärna i bloggen hur det blev sen när du har smakat!

Postat av: pysseliten

Publicerad 2011-11-10 20:10:07

bra att ha hemma ifall förskylningen dyker upp,men hoppas ni klarar er för här hostas det än .

Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel

Publicerad 2011-11-10 21:47:13

Jösses vad du är huslig! Mycket imponerad!

(Men jag är mästare på att steka färdiga köttbullar. :-P Och så galet trött på dem... ;-) )

Postat av: Lina - Hus & Bus

Publicerad 2011-11-11 12:53:37

Wow, vad inspirerad jag blev. Det där ska jag prova!

Postat av: Frk pyssel

Publicerad 2011-11-20 13:14:56

Åh vad roligt! Du måste rapportera om vilka som blev godast sen, skulle nog bara orka mig på en :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela