pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Nytt till balkongen

Publicerad 2011-05-17 12:58:29 i Odling,

Igår övertalade jag en kollega att ta en tur till Blomsterlandet (hon var väldigt lättövertalad). Jag var på jakt efter en kraftig tomatplanta och citronmeliss.

Tomatplantan ska få en omplantering väldigt snart så den fortsätter att växa och med tanke på alla blommor är det bäst att jag emellanåt öppnar fönstrena ute på balkongen. Det gäller bara att ha dem stängda så fort lillkissen är ute. Att vara ute och gå på balkongräcket är inte okej!

Utöver en fin citronmelissplanta blev det även oregano som fick en omplantering under förmiddagen. Hoppas den sprider ut sig ordentligt och ger riklig med skörd! Jag köpte även två plantor månadssmultron som jag räknar med ska ge mycket smultron i sommar! Det är ju så himla gott...

Det pågår även odling här hemma. Dill, sallad, gräslök och basilika har kommit upp en bit och den lite sega persiljan börjar äntligen komma igång. Jag hoppas jag kan få dem att trivas så de frodas. Tidigare år har det inte gått så värst bra men det kan ha berott på en på tok för varm balkong. Jag ska snart dra igång projekt Näta in balkongen. Trodde inglasning av balkongen skulle leda till att jag slapp bry mig om sådant men då man inte litar på sin lilla katt, inte ens med en liten vädringsglipa, så finns det inte så mycket annat val!

Kommentarer

Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel

Publicerad 2011-05-17 19:14:40

Ojoj. Det här påminner mig om alla de frön vi köpte, som ligger i en väska. Där gror de väldigt dåligt. ;-) Härligt inspirerande att se dina bilder!! :-)



Kul att du gillade armbanden! :-) Och ja, de är ett bra återbrukspyssel som man kan göra av nästan ingenting. :-)

Postat av: Anna - rösta på mig och bli länkad!

Publicerad 2011-05-17 21:04:41

Kommer ihåg att vi hade en tomatplata på balkongen i höstas. Men tomaterna mogna aldrig, för snön kom och vi glömde kvar plantan på balkongen :P



Det är så att jag tävlar för att bli "Lyssnarnas sommarpratare i P1" den 20:e juli. Vore jättesnällt om du ville rösta på mig. Som tack blir du länkad på min blogg.

Om du inte vill så är det bara att bortse från det här, men skickar länken ifall du vill:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=4484132



Tack på förhand!

Postat av: Jen

Publicerad 2011-05-18 09:45:46

Ha ha! Nää det där med katter och balkong fungerar inte vidare bra.

Som tur är så vill inte våra vara på balkongräcket längre...kan dock bero på att den ena har fallit ner från 3.e våningen en gång och den andra är för feg. :0



Vad är det för tomat? Ser ut som en kortväxt modell,

typ fönstertomat... :)

Härligt med odlingar på balkongen.

Jag ska genast masa mig ut och kika på mina. :D

Postat av: Karin

Publicerad 2011-05-24 22:35:55

Men katten ger sig inte på växterna i alla fall eller? Min hund ÄLSKAR att nosa i krukor och tyvärr är hans nosande ganska omilt så jag får passa så han inte förstör mina små odlingar. Och hittar han nåt som luktar mat (typ timjan eller basilika...) så äter han upp det. Fin blogg! Skulle vara kul att se hur du får plats med alla dina plantor, jag har lite problem med det - men så har jag ju inte inglasat heller...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela