pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Matlådor till frysen

Publicerad 2011-03-14 22:27:00 i Ätbart,

Idag blev det en produktiv dag! Köket fick en rejäl städning och jag tömde (tillfälligt misstänker jag!) köksbordet på alla pysselgrejer. För ovanlighetens skull kändes det som att jag fick mycket mat för pengarna i affären och det finns nu en hel del matlådor som ska in i frysen.

Jag började med att laga köttbullar till lunch. Receptet har jag fått från mamma och hemlagade köttbullar är det enda som räknas för mig (sambon verkar inte misstycka!).

Till ½ kg blandfärs behövs följande:
  • 1 ägg
  • 2 dl mjölk
  • 1 dl ströbröd
  • 1 tsk salt
  • ½ tsk svartpeppar
  • 1 liten lök
Blanda mjölk och ströbröd och låt det stå och svälla ett par minuter innan övriga ingredienser rörs ner.

Jag slänger in köttbullarna på en plåt i ugnen på 175 grader i 8 minuter. På det sättet får de en fin yta innan de hamnar i stekpannan!

Bäst blir köttbullarna om man river löken men det är dels väldigt tråkigt men även tidvis sorgligt. Vi har hittat den perfekta lösningen:

Löksoppan är i pulver och blir helt perfekt att ha i köttbullarna! Och även i biffar, köttfärssås etc.

 

Nästa kötträtt blev lasange, och det är ju aldrig fel!

 

Min favorit är Hemköps färska lasangeplattor, de passar perfekt i formen och det blir godare än med de hårda lasangeplattorna (som kräver mer vätska och längre tid i ugnen). Jag är inte så förtjust i ostsås och för de som vill ha en snabb men väldigt god lasange kan jag rekommendera den här kryddblandningen:

På baksidan finns världens enklaste recept på lasange! Inom ca 10 minuter var lasangen redo att ställas in i ugnen.

Så medan lasangen stod och färdiggräddades lagade jag en till maträtt! Kan tillägga att den var klar innan det var dags att ta ut lasangen (dvs mindre än 15 minuter i tidsåtgång).

 

Rispudding! Ja, det blir typ köttfärssås med ris.

  • 5 hg fläskfärs
  • 1 burk krossade tomater (jag rekommenderar ICA's 500g med örter!)
  • Salt, peppar, en nypa muskötnöt
  • 4 portioner ris
Varva ris och köttfärssåsen och sen in i ugnen. Ovanpå kan man ha lite riven ost.

Kommentarer

Postat av: CAMIE

Publicerad 2011-04-06 23:54:48

Oh! Löksoppan är klockren att ha i köttfärsen när man ska göra köttfärslimpa! Det enda som behövs och det blir typ omöjligt att misslyckas med den :D Måste beställa en burk!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela