pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Att lyckas med biskvier

Publicerad 2011-03-03 20:24:24 i Ätbart,

Biskvier är väldigt gott, kanske ingen som vill säga emot mig på det? Jag är väldigt svag för en viss sorts biskvier som ett av Norrköpings fik säljer; päronbiskvie. Därför blir det extra trevligt att baka mina egna päronbiskvier!

Än så länge har jag inte lyckats få till de perfekta biskviebottnarna. De är inte dåliga de jag gjort, riktigt goda, men ändå inte som de som finns på konditorier... Fyllningen är däremot (onyttigt) god! Jag har använt mig av Sju sorters kakors recept på krämen med en viss skillnad: jag har inte i kakao utan istället lite grön karamellfärg och päronarom! I Norrköping finns en jättemysig butik som säljer olika smakaromer så jag kan variera smaken på biskvierna en hel del.

Biskviebottnarna får stå i kylskåpet en stund efter att jag brett på fyllningen. Jag smälte vit choklad över vattenbad och rörde sedan ner lite olja. Sen gäller det att ha tålamod! Doppa ner biskvien i chokladen och låt överbliven choklad droppa av! Det tar lite tid att doppa alla biskvierna men det är värt det, eller vad tycker ni om de här biskvierna?



Kommentarer

Postat av: Charlotta

Publicerad 2011-03-05 20:54:33

Sweet memories!

Postat av: Milla

Publicerad 2012-02-05 19:04:46

Hej!

Är nyfiken på vad butiken i Norrköping heter? Och så såg biskvierna jättegoda ut =)



Häls Milla

Postat av: Alexandra

Publicerad 2012-02-05 21:08:26

SV: Den heter Östgöta-Kryddan och ligger på Nygatan. Mysig butik och trevlig personal =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela