pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Sy en kylväska av gamla jeans

Publicerad 2011-06-16 07:30:00 i Sömnad,

Idag tar jag över stafettpinnen från Stjernfall som igår visade hur man virkar en glasstrut! För att hitta hela schemat över pysselstafetten klicka här.



Jag tänkte visa hur man kan sy en kylväska av ett par jeans. Kylväskan tar en stund att sy så detta pyssel rekommenderas för något ostadigare sommardagar.

Material:
jeans
vaxduk
mellanlägg
kantband nästan 3m
dragkedja 75 cm
stark sytråd

Redskap:
skärmatta + kniv
symaskin
sax
måttband

Börja med att klippa till jeanstyget. Jag använde mig av ett par av sambons gamla avlagda jeans som inte var så slitna. Det blev ganska mycket tyg så det räckte med ett par jeans till hela kylväskan.

Kylväskan består av två delar samt två band.

Sidstycket – 2 kortsidor och framsida
Detta klippte jag ut i ett stycke som mätte 75 * 20 cm. (måtten är annars 20×20, 35×20, 20×20 cm men lägg till sömnsmån)

Botten – bakstycke – lock
Det andra stycket gjorde jag i tre delar. Botten och locket är lika stora och mäter 36×20 cm, baksidan är 37×20 cm. Dessa tre delar sys ihop med 1 cm sömnsmån längs med långsidan.

Banden
Dessa måste man skarva men försök dela det i så få delar som möjligt, det blir nämligen lite jobbigt senare när de ska vrängas.

Klipp till jeanstyg med bredd på 9 cm. Banden mäter sedan 85 respektive 125 cm.

Skärmattan är egentligen inte måste men det gör arbetet hundra gånger enklare!

Mina delades upp i tre bitar/band. Det kortare var 25+35+25 cm och det längre 45+35+45 cm.
Vik bandet dubbelt och sy ihop. Pressa vecket och vräng. Tips: en sticka var till stor hjälp!

Sy fast banden
Det kortare bandet sys fast på sidstycket, 27 cm in från sidan. Sy fast det från bottenkanten och 15 cm upp och stabilisera bandet genom att sy ett kryss högst upp.


Det andra bandet sys fast 7 cm in från sidan på bottenplatten (detta för att ge ökat stöd i botten på väskan). Sy fast det nästan hela vägen upp på väskans baksida (lämna 5 cm upp till skarven mot locket). Sy även här ett kryss på varje banddel.


Eventuell ficka
Om man vill kan man lägga till lite detaljer på jeanstyget. Jag återanvände ännu mer av jeansen genom att klippa till en bakficka och sy fast den på det som sedan ska bli kylväskans ena kortsida.

Insidan
Klipp till två bitar vaxduk som är lika stora som jeanstyget dvs 75×20 cm respektive 60×35 cm.

Mellanlägg
Skär till så den är lite mindre än jeanstyget och vaxduken. Lägg det mellan jeanstyget och vaxduken. Nåla ihop och sicksacka runt om.


Dragkedjan
Sy fast dragkedjan på lockets insida samt längs sidstyckets ovansida.

Sy ihop väskan
Nåla ihop sidstyckets kortsidor med baksidans kortsidor och sidstyckets nederkant med bottenplattan. Sy ihop (det blir emellanåt ganska tjockt så se till att arbeta på en symaskin som är stark!)

Kantband
Välj ut passande kantband som är 2 cm breda. Till sidstyckets ovansida går det åt ca 75 cm.
Tips: Jag sydde fast detta först efter jag sytt ihop hela väskan men jag tror det blir bättre om detta görs först, därefter sy ihop de två väskdelarna!
Till resten av väskan behövs lite mer än 190 cm kantband.

En liten detalj man kan lägga till, men det måste i så fall göras innan jeanstyg, mellanlägg och vaxduk sys ihop!

Vill man ha något som tål lite sommarskurar bättre än jeans blir det säkert bra om hela väskan sys i vaxduk. Det som jag använde som modell var en gammal, sliten kylväska som hade ett material som påminde om vaxduk. Med sådant material blir det troligen betydligt mycket lättare att sy dit kantbanden.

 

Nu lämnar jag över stafettpinnen till Stinas pysselblogg!

Kommentarer

Postat av: Carran

Publicerad 2011-06-16 09:38:39

Suoerfin kylväska, vem vill inte ha en sådan?

Postat av: Linda

Publicerad 2011-06-16 19:16:53

Så snygg den blev, både ut- och insidan! :-)

Postat av: Viktoria / Stjernfall

Publicerad 2011-06-16 22:55:19

WOWOWOW! Åh så snygg!

Postat av: Mia

Publicerad 2011-06-16 23:13:17

Vi är i behov av en ny kylväska och din var verkligen fin. Gillar den tuffa jeansutsidan mot det söta prickiga.

Postat av: Mia

Publicerad 2011-06-16 23:14:17

Vet inte om kommentaren föll bort provar igen.

Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel

Publicerad 2011-06-17 09:11:19

Supersnygg!! Ett riktigt kul syprojekt!! (Det ser ut att vara lite överkurs för mig, men vet, med lite envishet fixar man ju det mesta. ;-D ) Tack för att det fick vara med i Pysselstafetten! :-D

Postat av: Fröken pyssel

Publicerad 2011-06-17 09:19:29

Gud vilken fin kylväska! Tack så mycket för en jättebra tutorial. Hoppas jag vågar mig på en sådan i sommar :-)

Postat av: Karinas inspiration

Publicerad 2011-06-18 13:39:25

Jättefin väska, snyggt med prickigt foder:)

Jag har också sytt en del enklare grejer med jeanstyg, det känns bra med återbruk av bra tyger!

Postat av: eddy

Publicerad 2011-06-19 00:44:03

hej=) kul att du gillade min hårrosett. din kylväska var ju också supersnygg! läggs till favvisarna direkt=) kram på dig

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-06-21 22:03:51

Underbar!!!!!!

Postat av: Maria

Publicerad 2013-07-19 20:37:17

Verkligen snyggt! Om det är kul med picknick så blir det helt klart ännu mysigare med den kylväskan. Tack för iden!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela