pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Självplock på jordgubbar har börjat

Publicerad 2011-06-21 20:22:42 i Ätbart,

Självplocken på jordgubbar började extra tidigt i år. Ringstad gård, som jag var ute och plockade på förra året, öppnar först på måndag men Lundby gård har öppnat och där var jag idag efter jobbet.

Och bär var det gott om... Jag tog en mindre hink, på bara 5L. Det är ganska lagom mängd att sedan stå och rensa. Sedan finns det fördelen att det inte blir för stor vikt så de i botten mosas.

Det blev kaffe och jordgubbar med vispgrädde när jag kom hem! Och middagen bestod av pannkakor och jordgubbar. Imorgon blir det youghurt och jordgubbar till frukost, för det kan inte bli för mycket jordgubbar!!!

Jag har hört ryktes om att det blir ett bra jordgubbsår. Förutsättningarna var bra i början och blickar jag framåt blir det lite regn emellanåt och inte så enormt varma temperaturer. Det måste vara optimalt väder för jordgubbarna! Förra året blev säsongen oerhört kort då det var kruttorrt och sol med värme efter midsommar.

Kommentarer

Postat av: Lillstrumpan

Publicerad 2011-06-21 22:00:00

Temp som passar mig alltså? :-) Kanske lite saft att fira det med? O:-)

Postat av: Anna

Publicerad 2011-06-22 19:43:40

Jag har lite svårt för jordgubbsyoghurt, men färska jordgubbar lät hur gott som helst... Här uppe i Östersund har det inte kommit några gubbar än, men när det blir självplock hos nån bonde ska jag dit och plocka massor av gubbar =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela