pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Aktivera katten - låt den leka med maten!

Publicerad 2011-06-29 07:32:00 i Pyssel,

Jag är duktig på att skämma bort mina katter, men det tycker jag de är värda! Den senaste presenten är en foderautomat. Den består av flera olika våningar och katten får knuffa ner bitarna på en bottenplatta innan han/hon kan äta dem.

Jag har lite problem med mina två katter. Den ena vill helst bara ha blötmat om han får bestämma och ska det vara torrfoder ska det vara nyupphällt och påsen får inte stå för länge (den katten äter verkligen med doftsinnet!)

Lillkatten är sin storebrors motsats. Hon är inte så jätteförtjust i blötmat (läckert, säger storebror, hon lämnar en del av frukosten till mig!). Däremot är Zoofii duktig på att småäta så hon har blivit lite extra kramgo medan storebror, enligt matte, gärna får lägga på sig lite.

Nu har jag hittat något som förhoppningsvis tilltalar dem båda två. Nami gillar att aktiveras med utmaning och Zoofii kanske äter lite långsammare och känner därmed mättnad tidigare.






- Jaha, matte har köpt en låda - kul!
- Hrm, näää, inte riktigt!










Mums! Här fanns det ju mat! Hmm. Goda, färsk pyllor! Det här gillar jag.

*Sniff* Det finns ju mat här uppe också. Gott luktar den också...
Om...jag...
...sträcker in tassen här...
...så kanske...
Jag såg den först! Den är min!

Jag har även köpt en vattenautomat till dem. Den har varit ett ganska svalt intresse. Synd. Speciellt Nami gillar annars att dricka rinnande vatten i badkaret, trodde han skulle uppskatta denna:

Jag har dock fått rekommendation att flytta den bort från maten, att katter helst inte vill dricka på samma ställe som de äter. Fick fylla på den när jag kom hem på tisdagkvällen. Visst är det varmt men jag har svårt att tro det avdunstat så mycket!

Kommentarer

Postat av: Linda Ekenskog

Publicerad 2011-06-29 10:45:14

Vad var det för foderautomat du hittade? Såg spännande ut. Min ena katt är satt på extrem gå ner i vikt diet av veterinären (risk för diabetes annars) och han tycker inte alls om maten. Så att göra det lite skoj skulle kännas bra, så får han ju ut något av det hela :)

Postat av: Linda

Publicerad 2011-06-29 11:03:21

Vad söt när han stack tassen i en av våningarna:). Vi har svårt att aktivera Nova!! Hon tröttnar på lekar efter 5 minuter! Så den där foderautomaten kanske kunde vara rolig för henne. Vad kostade den?

Postat av: Jen

Publicerad 2011-06-30 21:53:41

Skoj! Detta var ju jättebra tips! :)

Jag brukar kasta foder åt katterna så att de springer och jagar dem, men det kan bli lite tröttsamt för mig...särskilt när det är något spännande på tv samtidigt. Så den foderautomaten kan definitivt fungera här. :)



Jag funderade länge och väl på varför katterna alltid drack ur hundarnas skålar och inte sin egen.

Men så sa någon även till mig att de inte vill ha vattnet vid maten, och efter att jag flyttade deras skål så dricker de ur den. :D

Postat av: Mihaela

Publicerad 2011-11-21 10:03:58

Hej! Hittade din blogg när jag undrade varför mitt katt leker med mat skålarna. Kanske man kunde få lite tips av dig för du har vana av katten. Min lilla filur är snart 5 månader gammal, han är jätte busig på morgonen men sen sover han bort mer än halva dagen. Värst är han på morgonen när han leker med hela lägenheten, och jag har matskålar som tyvärr låter väldigt mycket. Vad kan man göra för att han ska sova normala tider och inte väsnas så mycket med matskålarna?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela