pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Ta tillvara på naturens skafferi

Publicerad 2011-07-12 17:22:56 i Ätbart,

Nu är jag hemkommen till Östergötland igen! Det blev en riktigt härlig, avslappnad start på semestern hos syrran. Och det är helt omöjligt att inte gulla med dessa söta katter:

De fyller fem veckor den här veckan och det är ofta full fart på dem! Om någon skulle vara intresserad av en maine coon katt är det bara att surfa in på syrrans kattuppfödningssida!

Jag är riktigt duktig att sniffa mig fram till en massa gosaker i naturen och jag kunde inte motstå frestelsen att trä ett par av de röda små bären på ett grässtrå!

Syster och jag lyckades hitta ett bra ställe i skogen med många fina blåbärsris och det blev en lite sen födelsedagstårta till hennes sambo.

Smaskens! Och receptet är väääldigt enkelt!

3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning och garnering:
4 dl vispgrädde
4 dl blåbär
½-1 dl florsocker

Vispa ägg och socker pösigt och rör ner vetemjölet som du rört ut bakpulvret i. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i ugnen i ca 5 minuter på 250° (ha koll, det går väldigt snabbt!)

Stjälp upp kakan på en fuktig handduk och dra av pappret och låt den svalna.

Vispa grädden. Mosa hälften av blåbären och blandade med hälften av grädden. Smaksätt med socker. Bred ut på kakan och rulla sedan ihop den från kortsidan. Bred på resten av grädden och garnera.

Superenkelt! Så ger er ut i skogen och plocka bär nu men glöm inte kolla er själva efter fästingar...

Kommentarer

Postat av: Fia

Publicerad 2011-07-12 19:32:03

Mums, det lät verkligen smaskens! :)

Postat av: Lillstrumpab

Publicerad 2011-07-13 00:46:53

Trevligt var det som sagt med besök. :-) Tror dock du övertalade kissungarna att vara jobbiga när du åkt, för de hade rymt ur hagen när Mats kom hem från jobbet. Så nu busar de i hela vardagsrummet... Säkert ditt fel! :-p

Postat av: Fia

Publicerad 2011-07-13 19:35:34

Sv: det där med att virka trasmattor är väldans beroendeframkallande! Och jag hoppas det blir fler loppisar i sommar, kanske på vägen upp till Norrland. Vi måste ju ta pauser ibland för att inte sitta trött bakom ratten ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela