pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Rapport från marknad i Söderköping

Publicerad 2011-07-27 09:23:07 i Pyssel,

Igår var det bra marknadsväder i Söderköping! Mycket moln, uppehåll (fram till tjugo-kvart i sju på kvällen) och skapliga temperaturer.

Vi var på plats lite efter klockan 10 och började göra iordning vårt bord. Det var jag, Linda och Emilia som delade på ett marknadsbord och det gjorde dagen roligare samt gav möjlighet till att gå runt och titta lite själv!

Nära Slussen hade Centerpartiet, som var med och anordnade Hantverksmarknaden, ställt upp färdiga bord med tak till utställarna. Jag tror att det totalt var 53 utställare på plats under tisdagen.

Utställarna stod ända bort till Creperiet men här var det utställare som tagit med sina egna bord (och därmed varit på plats några timmar tidigare än oss!)

Det var stor blandning på hantverken som såldes. Det fanns en utställare som hade jättefina handdukar med broderier på men jag håller med en av de från Centerpartiet som vi pratade med under eftermiddagen; att programmera en symaskin och trycka på "brodera" är kanske inte riktigt ett hantverk. Det är trots allt symaskinen som gör hela jobbet... En utställare med sockor och remmar dök upp mitt i allt, vilket vi tyckte var märkligt. Men så fick vi svaret på det: de skulle inte ha varit där idag men de som anordnade marknaden var snälla och lät dem stanna. Annars var det verkligen hantverk och jag imponerades av hur många duktiga och kreaktiva människor det finns.

Ett marknadsstånd hade säkert tilltalat min syster! De sålde handgjorda smycken men även pärlor så den kreaktive kunde göra sina egna!

Vårt tillhåll var högst upp här, nära kanalen så vi såg alla båtar som var på väg in i Slussen!

Eftersom vi var tre stycken som pysslar med lite olika blev det ett blandat marknadsbord men med en bra blandning, enligt oss!

Emilia kom dagen innan på ett jättebra sätt att visa upp mina handvirkade haklappar: ett nätgaller och hårklämmar! Perfekt sätt att få dem att synas på håll.

Emilias jättefina betongblad med en kakelplatta i mitten drog många blickar till sig och många spekulanter. Tyvärr väger det en hel del och förståeligt nog drog sig folk att köpa det under början av deras rundtur. Jag och Linda sa att hon skulle få det sålt innan dagens slut och visst försvann det under eftermiddagen!

Det var en riktigt trevlig dag med många trevliga besökare och en hel del pratstunder. Stämningen kändes lite trevligare än när jag stått på julmarknad men tyvärr fick jag väldigt lite sålt. Till min besvikelse sålde jag bara en enda haklapp men konstigt nog försvann ett par pulsvärmare inom 10 minuter! Jag trodde inte det fanns någon marknad för pulsvärmare mitt i sommaren men jag hade visst fel! Nu är dock siktet inställt på julmarknad och det är dags att börja producera pulsvärmare igen!

Kommentarer

Postat av: Jen

Publicerad 2011-07-29 14:57:38

Skoj med marknad! Jag kan knappt bärga mig inför starten här!

Trist dock att det blev lite få haklappar sålda.

Hoppas det går bättre på julmarknaden. :)

Postat av: Louise

Publicerad 2011-07-31 10:34:09

Vad spännande att stå på marknad! Jag är lite sugen själv att kanske någon gång ställa mig och sälja lite!! Jag tyckte inte det var ett dugg kostigt att du fick sålt pulsvärmare. De vita i inlägget längre ner var ju bara så fina!! /Louise

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela