pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Saker man kan göra med ett överkast del 2

Publicerad 2011-01-08 22:14:07 i Sömnad,

På måndag sker bytet av mitt mobilabonnemang och jag kan börja använda min iPhone! Min nya telefon behöver ju en skyddande väska så jag tog fram saxen och gick återigen loss på vårt överkast.

Jag klippte ut ett fodertyg till insidan, sicksackade kanterna och quiltade. Därefter sydde jag fast ett kantband, även det i samma typ av tyg men inte från överkastet utan från ett par gardiner! Japp, jag har matchande gardiner men använder aldrig omslaget så det sprätte jag upp och klippte till. Lite pilligt var det och jag lyckades sätta nål ganska djupt i ena fingret inte bara en utan två gånger.

Det färdiga resultatet! Jag är ganska nöjd, i efterhand önskar jag lite att jag inte tagit bara en tryckknapp utan två stycken, så att locket sitter fast något bättre. Jag hade beräknat att det skulle gå lite längre ner men missade att ta med vadderingen på överkastet i räkningen. Det gjorde att jag egentligen borde ha klippt till någon cm extra.

Även baksidan pryds av kinesiskt tecken!

En sak som var riktigt frustrerande, irriterande var symaskinen. Jag tror jag måste reklamera den. Tråden trasslar sig. Jag kan ta det om jag envisas med att sy i riktigt riktigt tjockt tyglager men många gånger kan det röra sig om normaltjockt tyg (och nålen är så grov att det inte ska vara något problem). Höjden blev idag då jag tvingades bryta av nålen för att få loss arbetet!!!
Att nåla arbetet är helt okej, så länge jag tar bort knappnålen innan jag ska sy över det stället. Funkar en sådan sak bara på gamla Huskvarnamaskiner?!?! Just nu känns det inte så lockande att plocka fram symaskinen till fler projekt...

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2011-01-10 20:13:35

Jag får bara ont i fötterna. Jag har tofflor och de hjälper en aning men skulle behöva riktiga inneskor.



Ah...jag kan sy en mobilväska av IKEA tyget som blev över efter kuddarna:). Jag förstår att du inte vill ta fram symaskinen igen, hoppas det går att byta eller nåt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela