pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Tillredning för rent resultat

Publicerad 2011-02-21 12:05:07 i Hälsoprodukter,

Idag har jag lekt lite i köket! Jag började med att halvt om halvt bränna mig på brännässlor...

 

Jag kokade upp torkade brännässlor, åkerfräken och ringblommor i 1L vatten. Detta fick sedan stå och svalna under lock till 50 grader. Därefter silade jag bort örterna och mätte upp 7 dl av örtavkoket.

 

 

Nu ser det tyvärr inte alltför lockande ut att hälla det här i håret...

 

Jag mätte upp 2 tsk guarmjöl i en rostfri bunke och rörde ut det i 1 msk olivåterfettning. Därefter började jag hälla i lite i taget av örtavkoket samtidigt som jag rörde försiktigt.

 

Då guarmjölet och olivåterfettningen blandats bra med örtavkoket hällde jag i ½ tsk paraben och 1 tsk mjölksyra.

 

 

2dl laureth sulfat mättes upp och rördes ner i blandningen, därefter 1 dl sockertensid och schampot var klart! Visst låter det enkelt?

 

Receptet har jag hämtat från Strömsö och det var just det avsnittet som fick mig att börja testa att göra eget schampo. Det ska bli kul att se om det här schampot ger samma resultat som den sats jag gjorde förra året!

 

Schampot hälldes på flaska och därefter droppade jag 25 droppar eterisk olja i varje.

 

Jag tyckte först färgen blev orange-brun men väl upphälld på flaska ser schampot istället gulaktigt ut. Det blev fyra olika dofter:

  1. Lime
  2. Eukalyptus
  3. Litsea cubeba
  4. Lavendel
Till min besvikelse hade apelsin-oljan stelnat! Hade gärna testat den i en flaska. Jaja, jag får väl helt enkelt köpa på mig lite fler eteriska oljor så jag har mer att välja mellan nästa gång! Eller jag kanske ska säga mina elever... Jag har nämligen köpt hem så mycket ingredienser till schampo att det tar ett tag att förbruka det så jag tänkt under våren låta kompisgänget få testa att göra eget schampo, ifall de är intresserade!

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Jen

Publicerad 2011-02-23 08:39:36

Kul att tillreda sitt egna schampo. :)

Har du torkat nässlorna själv? Hur förvarar du dem då, efter torkningen?

Postat av: Millan

Publicerad 2011-02-23 11:28:23

Spännande med eget shampoo! Hade ingen som helst aning om hur man gjorde det tidigare.

Postat av: Alexandra

Publicerad 2011-02-23 14:19:02

SV: nässlorna plockade jag förra sommaren och torkade i ugnen. Sedan dess har de legat i en glasburk i ett mörkt skåp.

Postat av: Peter

Publicerad 2011-11-13 14:33:39

Ser spännande ut ! Men jag läste på Shenet att man rekommenderar 15 droppar Paraben per dl, dvs ca 0,75% för en effektiv konservering. Är inte 1/2 tsk för lite ?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela