pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Julklappstips - nr 7

Publicerad 2011-12-07 21:10:34 i Adventskalender,

Jag gillar att ge bort förbrukningsvaror i present. Det här tilltalar alla som gillar fetaost och soltorkade tomater.

Marinerad fetaost
  • Fetaost
  • Basilika eller andra örter så som timjan, rosmarin etc.
  • Vitlök (om man gillar sånt)
  • Pepparkorn; svart, vit, grön eller rosé
Jag förvällde vitlöksklyftor och örterna en kort stund (mindre än 1 minut) men eventuellt kan man skippa det steget. Detta varvades sedan med tärnad fetaost i en steriliserad glasburk. Sedan var det bara att hälla på olivoljan och det är klart!

Tomatpesto
  • 1 burk soltorkade tomater (avrunnen vikt ca 140 g)
  • 0,5-1 dl riven parmesan
  • Lite pinjenötter
  • Ett par basilikablad
  • 1-2 vitlöksklyftor (om man gillar sådant)
  • Lite salt och peppar
  • Olivolja
Släng ner allt i mixern och kör! Jag tog först 0,5 dl olivolja och hällde stegvis i mer tills konsistensen blev bra. Den här peston är jättegod på macka och blir perfekt som lätt förrätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela