pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Header, Bloglovin och Google Analytic

Publicerad 2011-12-19 10:45:22 i Pyssel,

Jag har suttit med lite tekniskt pysslande. En del ser ni, en sak är bara för mig. Den första saken jag suttit ned med är Google Analytic. Det är ett statistikverktyg, som ger mig betydligt mycket bättre information än det som blogg.se erbjuder.

Google Analytic
Du behöver ett google-konto, men det är lätt och gratis att skaffa. Du lägger sedan upp adressen till din blogg och får tillbaka en kod som du ska lägga in på alla olika sidor på din blogg. Först blev jag lite frustrerad, jag såg inte klart OK och kunde sedan inte hitta tillbaka till stället där koden genererades. Men sedan gick det en dag och då jag loggade in visade sig att allt gått rätt till för nu började en del besökare registreras.

På blogg.se får jag bara statistik på antal besökare och sidvisningar. Google analytic erbjuder bland annat:
  • Översikt på nya och återkommande besökare
  • VAR besökarna kommer ifrån; land/stad och om det är direkt eller om de kommit via länk, sökmotor etc
  • Hur länge besökare än inne på sidan
  • Populära inlägg (dvs vilka inlägg som är mest lästa)
Bloglovin
Bloglovin är ett sätt att hålla koll på sina favoritbloggar. Först tänkte jag att det blir ju väldigt jobbigt, tänk att bli totalt mejlbombad då de olika bloggarna uppdateras! Men så fungerade det inte riktigt. Man får ETT mejl om dagen som sammanfattar favoritbloggarnas uppdateringar. Det är väldigt smart tänkt, då slipper man ju själv spara dem under favorit och klicka sig igenom alla.

Jag blev lite förvånad då jag sökte på min egna blogg, jag hade visst redan en del följare via Bloglovin! Nu har jag även lyft fram det på bloggen i högerspalten. Även med Bloglovin är det lätt att skapa sig ett konto och det finns även något bra du som läsare kan få ut av det - du kan tipsas om fler bloggar!
De som är följare av en blogg följer oftast flera andra. Det går inte att se just vem som följer en viss blogg men du kan tipsas om vilka fler bloggar den personen följer och på det sättet tipsas om likartade bloggar (som du annars kanske inte skulle hitta till!)

Instruktionen för att lägga upp "Följ bloggen" skyltar är enkelt och du är klar på bara någon minut.

bloglovin

Nya header
Jag hade tänkt fixa en ny header i början av december men som vanligt dyker annat upp! Den här är ganska julig så jag får väl lov att byta ut den inom någon vecka igen! I början jobbade jag i Paint, helt värdelöst. Jag kan varmt rekommendera Gimp, som är ett bra bildredigeringsprogram och även gratis.

En bra sida för att få hjälp att göra om designen på sin blogg är Designadinblogg.se

Kommentarer

Postat av: pysseliten

Publicerad 2011-12-20 19:38:09

Detta ska jag visa dottern jag kan inget med du har ju förklara massa bra :) Tack för det .

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela