pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

En hemsydd hatt!

Publicerad 2010-09-17 14:37:28 i Sömnad,

Jag är ett riktigt hattfreak, och den som inte tror mig kan ju slänga ett öga eller två på bilderna nedan!






Jag har en del till, men aldrig tillräckligt många!
För ett tag sedan såg jag på H&M en jätteliten, söt hatt. Pysselmänniskan i mig tänkte "En sådan där borde jag väl kunna göra själv?"
Jag använde mig av en skål och ritade av botten och övre kanten. Jag hade inget vliselin med klister på båda sidorna så fick sy ihop två cirklar (med hål i mitten) och det blev brettet. Cirklarna jag skar ut i mitten blev övre kullen och sedan klippte jag till passande längd på tyg så jag fick likt en cylinder.

Nu är kanterna inte helt perfekta men det är väl inte så dåligt för att vara första försöket? Det var lite jobbigt att sy ihop hattbrettet med den övre delen. Där blev det små, fina stygn! Och ja, den lutar för det var så jag ville ha den. På baksidan är därför cylindern lite kortare än på främre sidan.

Jag tråklade fast ett band i matchande tyg för att dölja var jag sytt ihop de två delarna. Ett par fjädrar snurrades samman med tråd och av organzaband gjorde jag två svarta blommor.

Och så här blev den på! Nu balanserar den på en hårklämma men jag ska fixa en permanent "fästningslösning".

För att vara den första hatt jag någonsin sytt blev väl inte resultatet så himla dåligt eller vad tycker ni?

Kommentarer

Postat av: Sanna

Publicerad 2010-09-17 20:49:11

Oj vad långt hår du har skaffat dig! SNYGGT!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela