pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Rapport från julmarknaden 2010

Publicerad 2010-11-28 17:25:30 i Pyssel,

Nu är julmarknaden över för mig för det här året och det finns positiva och negativa saker att säga om julmarknad i Lindén-gallerian i Norrköping.

Efter ett tag började jag faktiskt fundera på om vi fått så bra platser eller om jag och Emilia stod på de sämsta platserna på hela marknaden. En pelare dolde oss till viss del och ofta gick folk bara förbi. En nackdel med att stå och sälja julsaker i en galleria är att många säkert går på stan i vissa ärenden (behöver ett par nya skor, ny tröja etc) men inte riktigt för att gå på julmarknad. På det sättet var nog marknad i Värmekyrkan bättre. Tyvärr är den under reperation men nästa år blir det där igen och jag har hört rykten om att det inte kommer vara så kallt. Förra året drog det kyligt, och då ska det tilläggas att temperaturen låg på över det normala (och i år under det normala så det var i alla fall varmt och skönt att stå i en galleria)


I år försökte jag tänka på vad som funkade, och vad som inte sålde så bra. Sådana frågor var svårt att svara på förra året. Självklart gick kransarna bra förra året, jag blev ju av med alla men det kan ha varit så att jag då sålde de flesta dag 2. I år var det pulsvärmare som gick hem! De hade tagit lång tid att göra och jag tyckte jag tog ett lite saftigt pris för dem (samtidigt som det var för billigt med tanke på allt jobb). En kvinna som också stod och sålde (bland annat tovade vantar) stannade förbi på lördagen och sa att jag lätt kunde ta 170-180 kr/paret för mina pulsvärmare i Alpaca och kanske hade det gått, men jag ville ju samtidigt inte släpa hem dem...

En tjejkompis som tittade förbi och sa hej på tidiga lördageftermiddagen stod och var väldigt frestad på ett par av mina pulsvärmare. Jag gav henne valmöjligheten att lägga en beställning, på det sättet kunde hon själv välja vilken färg hon ville ha på garnet. 2-3 minuter därefter hade en kvinna köpt just de pulsvärmare som hon lockats av! Så pulsvärmare, gärna i tunt garn med mönster verkar vara en hit!

Enkel "skyltdocka". Jag ska hålla ögonen öppna framöver efter händer i exempelvis porslin att visa upp mina pulsvärmare på.

Egentligen gick väl lördagen hyfsat bra men söndagen ville de flesta vara kvar hemma. Jag fick gå dubbelvikt genom snön ner till stan. En del folk vågade sig ändå ut. På nedervåningen var det musikframträdanden men tyvärr hade de på tok för hög ljudvolym! Och de satte en låt på repeat så jag och Emilia fick uthärda en sång om och om och om igen...

Omflyttning till den andra dagen, tyckte det blev lite tydligare vad jag sålde för saker men...

Tyvärr fanns det ingen skyltning att julmarknad pågick på övervåningen. Visst, annons hade funnits i tidningen i lördagens tidning men skyltning på stan hade säkert gjort att det gått bättre. Försäljningen var nästan obefintlig den andra dagen och vi började packa ihop grejerna ett tag efter tre, trots att det var öppet till kl 16. Jag tittade mig emellanåt runt omkring och det var inte bara vi som verkade tycka att dagen var väldigt seg.


Jag ska titta över vad jag har släpat hem och fota lite så imorn lägger jag upp lite grejer till försäljning.

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2010-11-28 20:37:52

Vilken helg ni har haft det med musiken och annat negativt men ni verkar ha varit duktiga:). Jag skulle aldrig våga stå och sälja saker, jag är väldig blyg av mig och skulle nog vara mest under bordet;).

Postat av: Emilia

Publicerad 2010-11-29 06:12:28

Men nästa år Alexandra, då smäller det! Jag vill faktiskt testa igen, efter den här gången kan det ju bara bli bättre ; )

Postat av: Linda

Publicerad 2010-11-29 12:12:05

Och då vill jag också vara med! :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela