pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Rött guld

Publicerad 2010-07-13 13:11:38 i Pyssel,

I slutet av förra veckan var jag och en kompis ute på självplocken. Jordgubbarna var inte så stora och de som sköter självplocken sa att säsongen snart var över. Det känns lite trist. Det här året har jag knappt ätit några jordgubbar!

Jag kom hem med ca 9L jordgubbar. Det kanske kan räcka ett litet tag? Men jisses vad tråkigt det var att stå och rensa dem!

Idag trotsade jag värmen och drog på mig ett par 4 storlekar för stora stövlar, långbyxor och långärmat och gav mig in bland snåren. Temperaturen låg på 23-25 grader och då begav jag mig ändå hemifrån innan åtta! Hallonen hade i alla fall mognat bra och till min glädje var de stora och saftiga, trots den obetydliga nederbörd vi haft på sistone. Jag kom hem med ca 1.5L. En del försvann i andra frukosten (youghurt och hallon är väldigt gott!) och nu har ännu mer "försvunnit" genom att blandas med jordgubbar, socker, citronsyra, natriumbensoat och kokande vatten. Om lite drygt en vecka är det dags att sila saften. Och plocka ännu mer hallon!

I söndags plockade älskling upp mig när jag slutade och så drog vi ut till Ågelsjön med två kompisar och deras hund. Det blev årets första dopp, om poolen i älsklings pappas trädgård inte ska räknas. Och jag smakade på årets första, solvarma blåbär och den smaken var helt
u-n-d-e-r-b-a-r!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela