pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

En välfylld bärhink

Publicerad 2010-07-27 18:23:27 i Ätbart,

Idag var min lediga dag efter att ha jobbet helg och först hade jag tänkt att älskling och jag skulle åka till Söderköping och Hantverksmässan men så ringde Mårtens pappa och berättade att de var husvakt. De fick gärna plocka av hallonen medan ägarna var borta. Och visst vore det trist om de bara blev dåliga?!

Just nu är vi billösa i väntan på att verkstaden ska få tid till att ta in caben på reperation (trist att det här hände i semestertider) men älsklings pappa kom och hämtade oss. Det blev en riktigt härlig, avkopplande dag i Kimstad! Det visade sig vara mer än hallon i grannens trädgård och jag fick även med mig lite krusbär och gurkor. Nu blir det till att plocka fram kokboken och se hur jag lägger in gurkor!

Jag har varit lite orolig för blåbären med tanke på torkan. I Uppsala fick jag syn på en del och de var de minsta jag någonsin sett! Här har regnet börjat ge effekt och vi kunde hitta riktigt fina bär. Mer regn kommer i veckan och jag och Maggan, älsklings styvmor, bestämde att vi måste ge oss ut i skogen nästa vecka för då har de säkert saftat till sig extra!

Vi hann inte plocka så mycket, männen hade ju startat grillen när vi gick mot skogen. Då satt det riktigt gott med en fin köttbit och enormt goda pommes. Tror att jag någon gång i framtiden måste skaffa mig en fritös...

Nu måste det vara snudd på 10L hallon i frysen för igår stannade jag till vid hallonsnåren efter jobbet (ingen creepy-gubbe den här gången). Krusbär måste vara det tråkigaste som finns att rensa men det ska bli gott med lite krusbärskräm en dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela