pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Stressad eller högpulsare?

Publicerad 2010-12-17 10:55:33 i Stickning,

Igår gjorde jag en hälsoprofil på mitt jobb. Allting så mycket bra ut. Bra värden, bra resultat på frågor om arbetet, återhämning och livet i allmänhet. Allt var bra utom...min puls. Jag är jättedålig på vad som är bra och dåligt men att ha en puls på 124 innan jag satte mig på motionscykeln var visst inte bra (blänger skulden på att jag gick i marchtempo till jobbet). Efter konditionstestet (som inte var det minsta ansträngande enligt mig men pulsen sa något annat) så hade jag och hon som kom från företagshälsovården ett samtal. Jag hade kvar pulsmätaren på mig och den gick aldrig under 90. Eller så var det kanske 100. Kan tilläggas att samtalet inte var ansträngande/jobbigt utan jag var avslappnad.

Genomsnittet på vilopuls i Sverige ligger på 70-75 och någon med normal kondition (det är jag det!) har normalt runt 60 (utom jag förstås). Så nu är frågan om jag är en högpulsare (någon som normalt ligger över medel, och i mitt fall inte mår dåligt av det) eller om jag är för stressad. Jag har faktiskt haft ett högt tempo ett bra tag. Först julmarknaden och sedan en massa saker som ska jag velat fixa under december. Nu är jag med ens väldigt medveten om hur min puls beter sig.

Idag är jag ledig. Det har blivit en, för mig, ovanligt lång sovmorgon. Jag har röjt på diskbänken (en faktor som skapar stress för mig) och nu ska jag ta med mig katterna ut i köket och sitta och sticka, lyssnades till Enya, Enigma och Sarah Brightman.

De svarta pulsvärmarna (Saffran från Garnstudio) var en beställning från en kollega som ofta brukade frysa på jobbet. Ett nytt projekt påbörjades på direkten, den här gången i Alpaca som är ett så härligt garn!

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2010-12-17 16:51:43

Oj, ja, du har ju haft fullt upp! Som stressad tvåbarnsmamma drar jag en lättnadens suck - jag knåpade ihop 68 slag/minut. Men annat var det när jag var gravid, hade 130 om jag inte missminner mig. I vilopuls. Inte så kul. Ta nu julen och varva ner, min vän. Det är du väl värd! :)

Postat av: Linda

Publicerad 2010-12-18 12:39:57

Slit inte ut dig! Om du inte hinner med pulsvärmarna till jul så kan jag ta dem senare. Se till att vila lite med! Kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela