pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

En smarrig kaka

Publicerad 2010-08-11 10:15:46 i Ätbart,

Igår var det pysselträff hemma hos mig. Så hemskt produktiva var vi kanske inte men vi hade himla trevligt! Till andra fika blev det den här smarriga kakan!

Bottnen hade jag förberett dagen innan och den innehåller:

150 g vit choklad
150 g smör
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 st ägg
1 tsk rivet citronskal


Smör och choklad smältes över vattenbad och blandades sedan med de torra ingredienserna. Därefter tillsattes ägg och citronskal och allt rördes samman till en smidig smet. Sedan var det bara att hälla det i formen med avtagbar botten (jag glömde bröa den, det kan nog underlätta annars funkar det nog att smörja den med, men man måste dra en kniv runt kanten innan formen lossas!)
In i ugnen på 175 grader i ca 30 minuter

Glasyren:

2 dl creme fraiche
½-1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker


Vispa allt tills det blir en tjockare glasyr (detta tyckte jag var ganska svårt att avgöra när det blev). Bred ut glasyren över kakan och garnera med granatäpple (kom ihåg att ha på förkläde när du plockar ut kärnorna, den röda saften kan skvätta ner en hel del...)

Nej, nu ska jag ta en bit till förmiddagskaffet innan det är dags för mer pyssel!

Kommentarer

Postat av: Petra/Trollet

Publicerad 2010-08-14 08:13:06

Ser underbart god ut - tack för receptet, måste provas //Kram

Postat av: Fiia

Publicerad 2010-08-16 21:57:10

Alltså, om det är pysselträffen jag var med på, så tycker jag ni var elaka som sparade en så SMASKIG sak till efter jag gått! Fyyyyy tuuuuusan ;-P

Postat av: Alexandra

Publicerad 2010-08-16 22:17:33

Förlåt, jag får baka den även till nästa pysselträffen ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela