pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Hemlagat jordnötssmör

Publicerad 2010-04-24 09:16:46 i Ätbart,

Vill man inte köpa jordnötssmör i butiken kan man laga det hemma. Det är riktigt enkelt. Allt som behövs är jordnötter och en matberedare!

Jag köpte de billigaste jordnötter jag kunde hitta på Ica. Den satsen jag gjorde är på ½ kg jordnötter som hälldes i matberedaren och sedan var det bara att köra. Här gäller det att ha tålamod, jag lät hushållsmaskinen gå i 5-10 minuter. Efter ett tag går nötterna från att vara gryniga till en jämn massa. Jag är osäker om det behövs någon mer tillsats men jag hällde i 1 tsk rapsolja, kallpressad eftersom det var vad jag hade hemma.

Hemlagat jordnötsmör

Så här blev mitt jordnötsmör till slut. Slät, smidig och god!

Kommentarer

Postat av: Lillstrumpan

Publicerad 2010-04-27 21:35:59

Härmis!!!

Postat av: Alexandra

Publicerad 2010-04-30 22:57:56

Var ju tvungen att se om jag kunde göra lika gott jordnötssmör som mamma ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela