pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Besök i Småland

Publicerad 2010-04-18 18:44:33 i Pyssel,

I fredags satte jag mig på bussen ner till Jönköping där föräldrarna plockade upp mig. Hemma i Norrahammar har jag gosat med kramgoa Quogar, föräldrarnas hund och busat som vanligt med deras katt Goliat med mina fårskinnstofflor. Och för tillfället finns det ett annat charmtroll hemma hos föräldrarna. Han heter Hiawatha, en stadig Maine Coon på 7-8 kg, son till syrrans katt Pillo.

Hiawatha

Den här "lilla" indianen blir osäker vid plötsliga ljud och rörelse men annars hur go som helst! Och jag kan behandla honom precis som hans far! Syster yster förstår fullständigt tror jag...

En standarrutin när jag åker ner till föräldrarna är besök på Torget på lördagen inne i Jönköping och efter att lite smått förfrusit fingrarna där i blåsten blev det fika och en tur till underbara Lerdalaboden!

Jag rekommenderar starkt den här butiken som ligger just bredvid E4an innan man kommer in i Jönköping. Stooort utbud och fina priser. Och självklart jättetrevlig personal! Något av ett drömställe för en stickgalning som jag men jag tror ingen kan gissa hur mycket jag handlade för här inne...

Jag hade lite baktankar med att åka söderut också. Mamma behövde hjälp att tömma frysen på en läcker, stor gädda som kusinen drog upp för några månader sedan.

Jag skulle ha tagit bild på den innan vi högg in på den för den var bara sååå fin! 1,5 kg gädda, personligen skulle jag kunna tänka mig sitta och äta upp hela den här själv. Det här är verkligen minnen för mig. Mormor brukade för några år sedan ofta laga till gädda i ugnen och hennes dotter är lika duktig på det!

Mitt lite knäppa sätt att äta gädda: rensa en stor bit fisk, häll på smält smör eller margarin (inte allt för små mängder heller) och citron ovanpå det och inte saft utan det ska även vara citronfruktköttet. Sedan är det bara äta och njuuuta! Jag vet, konstigt sätt att äta fisk på men så tycker jag om att äta gädda och jag är väldigt osäker om jag kommer att ändra mig!!!

Helgen passerade på tok för fort och sedan var det dags att packa väskan och sätta sig på bussen igen. På väg in till Jönköping passade jag på att fota det som Jönköpingsposten har haft som tävling.

Precis bakom bilen syns två stora högar. De flesta kanske tror det är jord men ack så fel! Detta är SNÖ!!! Vädligt smutsig sådan nu men likväl snö i drivor. Jag har ingen aning om hur höga högarna egentligen är men det ska tilläggas att marken där lutar nedåt! Detta var dumningsplatsen för vinterns snö och snön packades ganska hårt. Tidningen hade en tävling för ett tag då man skulle skicka in gissning på när den skulle ha försvunnit. Jag skulle inte bli förvånad om den låg kvar i juni!

Kommentarer

Postat av: Lillstrumpan

Publicerad 2010-04-19 21:49:34

SPRING HIA!!! Akta dig för gammelmonster! //Pillo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela