pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lavendelskorpor

Publicerad 2009-07-11 16:35:33 i Ätbart,

För några månader sedan bjöd en kollega på jättegoda skorpor till fredagsfikat och jag såg givetvis till att få receptet! Nu har jag äntligen tagit tag i att göra dem. Frågan är bara om de blev lika goda som Lisas...

Hemgjorda skorpor med lavendel
Recept:
     120 g sötmandel
     100 g mörk choklad
     2 ägg
     2 dl strösocker
     4-5 dl vetemjöl
     2 msk lavendelblommor
     1 tsk bakpulver
     Pensling: uppvispat ägg

Grovhacka mandel och choklad. Vispa ägg och socker, rör ner vetemjöl, bakpulver och lavendelblommor och därefter sötmandeln och chokladen. Smeten blir ganska klibbig men på mjölat bord går det bra att forma till 4 baguetter. Pensla dem (vilket jag lyckades glömma) och in i ugnen på 175 grader i 20 minuter. Låt dem få svala och skär därefter i snittar. In i ugnen igen på 100 grader i ca 40 minuter så att de torkar till sig. Låt dem svalna på galler och därefter är det bara att börja knapra i sig!

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2009-07-11 18:39:26

Åh, det måste jag testa att göra! :-)

Du verkar ha haft fullt upp i köket i dag, lyllos Mårten! ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela