pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lite godis gjort på torkad frukt

Publicerad 2009-08-06 18:20:02 i Ätbart,

Idag var jag ledig och passade på att njuta lite av vädret, göra lite ärenden och testa något nytt! Smakaromlagret är nu påfyllt med två nya smaker (smultron och tutti-frutti). Någon dag framöver ska jag göra biskvier igen. Men dagens pyssel i köket blev det här:
Godis på torkad frukt
Jag har idag testat att göra ett mjukt kulprov. För den som inte vet vad det innebär kan jag berätta att socker (med kryddor) ska koka upp till 115 grader. De sista graderna ovanför 100 strecket tog lång tid. Testet görs genom att lite av sockerkoket droppas ner i kallt vatten. Kan man bilda en liten kul som går att platta till är det klart. Men det var det inte för mig. Därefter skulle det återigen kokas, med torkad frukt. Kastrullen ställde jag sedan ner i kallt vattenbad och sedan en efter en togs bitarna upp och rullades i florsocker.

Jag lärde mig en sak till nästa gång. Kastrullen kan tas upp ur vattenbadet efter en liten stund. Annars stelnar sockret liiiite för snabbt. Ett socker som för övrigt var väldigt gott. Lite juligt, som Mårten sa. Godast var det innan det stelnade helt, sedan känns det bara väldigt sockrigt i konsistensen även om smaken fortfarande är väldigt god!

Kommentarer

Postat av: Jul-smurfen

Publicerad 2009-08-07 16:21:55

"Ett socker som för övrigt var väldigt gott. "

-jajamensan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela