pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Kan det bli för mycket växter?

Publicerad 2012-05-15 17:45:17 i Odling,

Sambon sa lite försynt häromdagen: "Nu räcker det kanske med växter? Så att du hinner med de du har?" Jag förstår inte alls vad han menar! För tre år sedan gick jag lös på vår balkong så den blev nästan som en djungel, hur lycklig tror ni jag är nu när vi har en hel trädgård?! Att vi bor nära en handelsträdgård gör inte saker och ting lättare...

Fuchsia är något jag kopplar samman med min mormor, i alla fall från tiden i hennes hus. På uteplatsen fanns det varje år en fuchsia och den trivdes så bra! Jag hoppas på detsamma här (måste bara komma ihåg att ge den en liten sup lite oftare, en varm dag och den slokar snabbt!)
Okej, jag gick till lite överdrift för tre år sedan då sisådär 9 tomatplantor trängdes på balkongen. Men ampeltomat lät så trevligt, så det måste jag bara testa! Kanske, kanske hejdar jag mig nu (fyra plantor kan kanske räcka?)

I trädgården fortsätter allt att skjuta iväg på höjden och bredden.

Den här bilden på vår magnolia är jag nöjd med men...Suck, den vita magnolian är lite finare! Tyvärr kändes det som att flera blommor gick från knopp till vissning. Den vita magnolian öppnar upp sina blommor mer.

Den japanska lönnen börjar öppna upp sina blad, tror den blir väldigt fin om några veckor!

I söndags, då vädret var väldigt trevligt, passade jag på att röja i landet. Det visade sig bli ganska gott om plats! Så jag var sedan tvungen att ta en promenad och köpa lite extra fröpåsar...

Trädet vars blommor jag inte riktigt kände igen visade sig vara prydnadskörsbär (kanske inte korrekta namnet, men det är typ samma som de tre små träden vi har på framsidan)

Jag störde mig väldigt mycket på alla skott på plommon- och äppleträdet och var liiite för otålig så surfade inte runt så mycket, utan tog bara en chansning. Det känns inte som världens katastrof ifall det inte blir sååå mycket frukt i år.

Egentligen är det bäst att beskära plommonträd under juli, augusti och september (även kallade JAS-månaderna). Skotten var så långa, och jag började undra om de inte skulle ta väldigt mycket energi från trädet så...

Sekatören åkte fram, så nu hoppas jag bara att trädet inte är allt för vred på mig! Jo, äppleträdet fick också lite trimning. Bäst tid för det är visst tidig vår. Jaja, vi får se hur det går helt enkelt! Jag vet annars ett bra ställe att plocka massor med olika sorters äpplen.

Kommentarer

Postat av: Elin

Publicerad 2012-05-16 09:13:52

Hej vännen!

Jag måste ta mig i kragen och komma och hälsa på dig någon eftermiddag/kväll och se hur ni har det.. :)

Tyvärr kan jag inte komma den 22/5..

Ni har fått det väldigt fint tycker jag.. :) kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela