pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Så binder du din midsommarkrans

Publicerad 2012-06-20 09:57:32 i Naturmaterial,

Nu är det inte långt kvar till midsommar! Något som verkligen hänger i upp med midsommar är en blomsterkrans på huvudet och de är faktiskt ganska lätta att göra
 
Du behöver:
  • Spoltråd alternativ grön blomstertråd men då får du ta några extra varv.
  • Blommor i mängder från naturen (om man vill slippa lägga ut en massa pengar i blomsteraffären). Plocka med dig mer än du tror går åt.
  • Snöre att linda fast blommorna med. Jag tog det jag hade hemma - tunnt bomullsgarn.
Jag började med att forma till spoltråden så den passade mitt huvud och tejpade sedan ihop den och lindade avslutande grön blomstertejp runt hela ringen.
 
Plocka ihop en liten bukett blommor och knyt fast den runt ringen. Jag lämnade en bit snöre så jag skulle få det lättare att knyta ihop hela kransen när den väl var färdig.
 
Lägg en bukett ömsom åt höger och ömsom åt vänster. På det sättet får du en tät, kompakt krans. Sedan är det bara att fortsätta tills hela stommen är fylld med blommor.
Jag använde mig av hundkex, prästkrage, rödklöver och kråkvicker.
Förhoppningsvis känns det tillräckligt varmt på fredag så jag kan ha på mig min nya klänning! Kransen ligger så länge på ett fat med vatten och står sig förhoppningsvis.
Klänningen och underklänningen är köpta på Vera Moda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela