pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Så får du avokadoplantan att grena ut sig

Publicerad 2012-07-23 13:52:22 i Odling,

Jag har två stycken avokadoplantor här hemma som jag drivit upp från kärna. Det är väldigt lätt att odla avokdo, bara att sätta ner en kärna i lite jord och vänta. Ibland har jag glömt bort den och upptäckte 2-3 månader senare att det kommit upp ett skott.
 
Mina avokadoplantor växer oftast bara rakt upp. Genom att toppa den ska man kunna få den att grena ut sig. Det har jag lyckats med en gång, men det blev bara en gren som växte snett rakt ut och det blev inte alls så buskigt som jag hoppats på.
 
Min yngst planta, som trivdes väldigt bra under tiden den stod i växtskåpet, har nu fått tråkiga blad så jag klippte av dem. Plantan står i en trång kruka på vår uteplats i söderläge. Där är det gott om sol och stundtals ganska varmt. Nu har det med ens hänt massor!
Små skott kommer upp i toppen.
 
Och även längre för stammen, där jag plockat bort vissna blad, kommer det ut nya skott. Med andra ord verkar sommartid vara en riktigt bra tillfälle att beskära avokadoplantan, och med ett soligt och varmt ställe kan resultatet bli riktigt bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela