pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Guld och gröna skogar

Publicerad 2012-07-21 19:01:34 i Ätbart,

Det går rykten att det är ett kanonår sett till kantareller. Många har redan burit hem liter av det gula guldet och i torsdags var jag själv tvungen att pröva lyckan.

Se vad som blygt tittade fram bland mossa och ris!
 
Tyvärr hittade jag inte så många, men det ska räcka till lite creps med svampstuvning ikväll för att fira att sambon kommer hem från sin Kinaresa!
 
Jag kom inte hem helt lottlös (okej, det var en del kantareller, kanske en halv liter men jag hade faktiskt hoppas på flera liter!). Medan jag knallade runt i skogen på jakt efter dessa blekgula sommarkantareller så passerade jag en del ris. Ris med stora saftiga blåbär! Detta blåa guld hamnade ner i en plastburk jag tagit med mig. Det var faktiskt glest i riset, precis som det gått rykten om. Vädret har varit bra, inte bara för kantareller utan även för blåbären. De bär som fanns på risen var inte bara stora utan även smakrika. Regelbundet med regn varvat med sol sätter bra smak på bären.
 
Och då vi ändå är inne på guld... Jag har även hittat lite rött guld. Min hallonsäsong är nämligen igång! Första gången kom jag hem med kanske 2-3 liter och även idag blev skörden god. Det är säkert 3 liter eller så.
Så söta och fina hallon! Det måste vara trädgårdshallon som förvildats för de är riktigt stora, inte små som skogshallon. Frysen börjar bli gansk välfylld nu med bär, hihi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela