pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Gör ett virknålsfodral av en bordstablett

Publicerad 2012-07-30 14:22:33 i Sömnad, Virkat,

På second hand hittade jag jättefina quiltade tallriksunderlägg. Tyvärr försvann en del av färgen i tvätten men även lite mattare i färgen tycker jag tyget är fint.
 
Jag sprätte bort kantbandet som gick runt den. Kanterna var rundade så jag skar till dem på min skärmatta. Sedan var det bara att skrida till verket! Jag började med att sicksacka kanterna och sy dit ett nytt kantband på den långsida som ska aggera ficka.
Med nålar markerade jag var fickorna skulle sys. De blev ca 3 cm breda.
För att få hjälp att sy rakt, utan att sätta hur många nålar som helst, använde jag mig av en liten linjal som jag höll lite framför pressarfoten. Jag fick självklart dra den allt närmre mig själv ju längre jag sydde och på slutet kunde jag använda nålen som referens.
Därefter nålade jag fast kantband runt om. På ena sidan stoppade jag in en bit dubbelvikt rött band under det gröna kantbandet. Detta blir mitt snöre som ska hålla ihop fodralet. Kom ihåg att den bit som sedan snurras ett varv runt det ihoprullade fodralet ska vara en bit längre och är det som ligger underst.
Färdig!
 
Det gick väldigt snabbt att sy det här fodralet och principen kan användas även till stickor. Nu kanske jag kan lyckas hålla lite bättre ordning på mina virknålar!

Kommentarer

Postat av: Linda Ekenskog

Publicerad 2012-07-30 16:12:21

Det var en smart idé! Skulle nog behövas för både virk nålar och stickor här, för de försvinner spårlöst hela tiden.. Hmm, får ut och leta lite fina underlägg ;)

Postat av: Fröken Pyssel

Publicerad 2012-07-31 12:12:19

Hur smart som helst och jättefint!!!

Postat av: Carina

Publicerad 2012-08-25 21:55:26

hur fint fodral som helst till virknålar etc.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela