pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lucka nr 9 - Dekorerade träfigurer

Publicerad 2012-12-09 20:56:24 i Adventskalender,

Inspirationen till dagens pyssel såg jag för ett tag sedan på en säljsida för scrapbookingsaker. Det var stjärn- och granfigurer med fint julmotiv på. Pysselmänniskan i mig började genast fundera på om jag inte kunde göra något sådant själv. 
Material:
  • Träfigurer ex stjärna, hjärta, julgran
  • Decoupagelim men om man inte har det funkar även vanligt lim eller dubbelhäftande tejp
  • Servetter med julmotiv eller julpapper
Verktyg: 
  • Sax
Tidsåtgång: ca 1h för 12 stycken
  1. Dutta decoupagelim på träfiguren och lägg dit servetten eller en bit av ett fint presentpapper. Fixera genom att dutta mer decoupagelim ovanpå pappret. Jag fastnade för motivet på presentpappret men det var lite omständigare att få att fästa än servetten. Fördelen med att använda decoupagelim ändå är enligt mig att man får en lite skrovlig, glansig yta. Alternativt använder man dubbelhäftande tejp eller vanligt lim till presentpapper vilket gör momenten mycket enklare. (men nu är ju jag ganska envis så jag gjorde alla med decoupagelim!)
  2. Klipp bort restpapper runt kanterna. Jag sparade någon mm som jag sedan limmade fast runt kanterna.
  3. Frivilligt: mina träfigurer hittade jag för en billig peng på Netto för snudd på 1 månad sedan. De såldes som adresslappar till paket och tyvärr satt hålet på fel ställe. För att dölja det har jag klippt ut en bit vit kartong och limmat fast på baksidan. Hade hålet suttit "rätt" hade jag bara målat baksidan vit.
  4. Borra ett hål som upphängningssnöre kan träs igenom.
Mitt presentpapper innehöll 4 stycken olika motiv och därför blev det 3 stycken stjärnor med varje motiv! 

Kommentarer

Postat av: Stephi

Publicerad 2012-12-09 22:20:42

vad mysigt att du gör ett pyssel inlägg varje dag. vilka fina saker du gör. Har scrollat ner oxå.

Postat av: Sabina

Publicerad 2012-12-10 10:22:01

Oh, så fint! Kan tänka mig dessa fina på julpresenter också! :)

Postat av: Ann-Louise

Publicerad 2012-12-10 10:27:05

Men såå vackra!!
Är såå impad av alla dina alster :)
Önskar dig en finfin vecka vännen
Ann-Louisekram♥

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela