pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lucka nr 8 - Smällkaramell

Publicerad 2012-12-08 19:07:19 i Adventskalender,

Ett, i alla fall för mig, klassiskt julgranspynt är smällkarameller.
Material:
  • Silkespapper
  • Toarulle
  • Tejp 
Verktyg: 
  • Sax
Tidsåtgång: 10 minuter
  1. Lägg en toarulle på mitten av pappret och gör en markering vid dess kanter.
  2. Vik dragspel på silkespappret fram till markeringarna (jag vek mitt silkespapper dubbelt. Fördelen är att det är kortare sträcka att klippa dragspel men nackdelen att silkespappret blir tjockare i vecken och lite svårare att klippa om man inte har en kraftig sax)
  3. Klipp remsor.
  4. Tejpa fast silkespapprets kant på toarullen och börja rulla.
  5. Knyt band i sidorna och dekorera ev din smällkaramell.
Jag dekorerade min smällkaramell med en peel off som hade texten God jul (peel off är texter eller figurer som har en klistrig baksida). Ett bokmärke på exempelvis en ängel är annars något av en klassiker.
 
Vill man variera sig kan man ta två olikfärgade silkespapper. Resultatet blir väldigt snyggt men eftersom jag inte ville blanda för många olika färger i granen så höll jag mig bara till vitt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela