pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lucka nr 4 - Spira av papper

Publicerad 2012-12-04 21:26:23 i Adventskalender,

Dagens julpynt har jag gjort tidigare (bild finns här) men då gav jag bort dem och de är så fina att jag vill ha egna i vår gran.
Material:
  • papper (jag använde presentpapper som är lite tjockare)
  • Metalltråd med förslagsvis en pärla längst ner (jag använde en hattpinne men det hade sin nackdel)
Verktyg: 
  • Skärmaskin alt kniv/sax
  • Syl alt hålstans
  • Rundtång
  • Avbitartång
Tidsåtgång: 20-25 minuter
Pappersmått:
  • 8 st ½''×2''
  • 12 st ½''×3''
Gör ett litet hål ¼'' in från kanterna i varje ände på pappersremsorna. Jag gjorde en liten mall som jag hade till hjälp när jag gjorde hålen. På det sättet slapp jag hela tiden sitta och mäta med linjal.
Trä på de minsta 8 remsorna på din metalltråd. Min hattpinne var just nu ganska bra, på grund av sin spets.
Börja nu trä på den andra änden av pappersremsorna. Remsorna blir då böjda i en båge. Försök hela tiden ha koll på att remsorna hamnar snyggt efter varann.
Den första delen är nu klar! Dags att plocka fram de andra, längre remsorna.
Gör på samma satt som tidigare.
Färdig! Nu är det bara att knipsa av en bit av tråden och böja till en ögla. Nu kom jag till nackdelen med att använda en hattpinne. Metalltråden var väldigt hård och väldigt svår att böja till snyggt. Men envis som jag är fick jag till en ögla på alla mina spiror och sedan var det bara att knyta ett snöre och hänga upp dem i granen!
 
Ett alternativ är att arbeta i två olika färger och sätta ex ömsom silver- ömsom guldpappersremsor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela