pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lucka nr 13 - Garnringar

Publicerad 2012-12-13 14:14:21 i Adventskalender,

Idag blir dagens julpynt i ett material som nog ändå måste vara mitt favorit att skapa i - garn!
Material:
  • Trä- eller plastringar
  • Garn
  • Lim
  • Band
  • Ev pynt som bjällror, små kottar, bär etc.
Verktyg: 
  • Sax 
Tidsåtgång: 10-20 min
På second hand hittade jag ett helt gäng med träringar för en spottstyver (leta bland gardintillbehör!). Det bästa av allt var nästan att de redan hade en ögla. Rota runt där hemma och se om det inte finns några restgarner, annars ger man sig på de lite större nystanen. Om man mot förmodan inte har garn hemma kan man ha tur och hitta även det billigt på second hand.
  1. Skruven blev ett bra ställe för mig att börja på. Spara 1-2 dm garnände. Den har du sedan för att knyta ihop allt med, och korrigera om det råkar bli lite glest med garnet i början.
  2. Linda garnet runt ringen och dra hela tiden åt. Ha koll på att det inte blir någon glipa mellan varven så att ringen lyser igenom. I början går det att korrigera i efterhand men på övriga håll blir det lite svårare.
  3. När du gjort ett varv är det bara att knyta ihop garnändarna. För säkerhet skull tog jag även lite lim på knuten.
  4. Vill man inte ha en enfärgad garnring tar man fram ett annat nystan och lindar det ett par varv runt ringen.
Sedan kan det vara lite tråkigt att lämna dem bara så här så då tittar man i sin låda med band!
Dessa band var tidigare knutna runt silverbestick som jag fick när jag var yngre. Silverbesticken har på senare år fått en ny förvaring och banden sparade jag självklart på. Ibland finns det smala satinband i tröjor. Kanske är de menade att stadga upp tröjan över axlarna. Dessa brukar jag i alla fall klippa bort och sparar dem självklart. Jag misstänker att det smala vita banden på garnringen på den översta bilden kommer från just en tröja en gång i tiden.
 
 

Kommentarer

Postat av: Rebecca

Publicerad 2012-12-13 15:39:50

Vilka söta!

Personligen tror jag att de där banden i tröjorna är till för att de ska hänga fint och snällt på galgarna i butiken, men de är snyggast att pyssla med. :)

Postat av: Tigerblomma

Publicerad 2012-12-13 19:49:15

Nu har jag varit inne på alla 13 dagarna och jösses vad kreativ du är. Tusen tack för all insipiraton! Jättefina juldekorationer du gör.

Svar: Tack! Vad glad jag blir att höra det :D
Alexandra

Postat av: Mikaela

Publicerad 2012-12-15 21:29:13

ohhhh nu vet jag alltså vad jag ska göra med alla mina miljoner ringar som bara ligger och skräpar!!!
Tack!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela