pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lucka nr 11 - Tygvimplar istället för glitter

Publicerad 2012-12-11 19:57:45 i Adventskalender,

I vårt hushåll finns det två katter. En av dem har under sitt liv tuggat i sig x m lädersnöre och x antal gummiband. Det mesta skedde under hans första levnadsår och tursamt nog behövde jag inte åka till veterinären med honom. En del saker är väldigt farligt för katter att tugga i sig, för det kan fastna i magen. Glitter och presentsnöre är sådana saker som jag är väldigt noga med att hålla borta från mina katter.
 
Vad gör man då när man ska ha gran och har katt? Jo, man tar fram symaskinen och rotar runt i tyglådorna.
Material:
  • Tyg
  • Sytråd
  • Garn/snöre
Verktyg: 
  • Sax (jag använde en skärmattan och tygkniv och det kortade ner tiden en hel del för mig)
  • Symaskin
Tidsåtgång: 4-5 timmar (totalt för att att klippa till vimplarna, sy dem och trä dem på tråden)
  1. Skär till eller klipp vimplar i lagom storlek. Mina är 10 cm breda och 10 cm höga. Klipper man ut som romber så slipper man sy den övre sömmen.
  2. Jag gjorde det enkelt för mig och sydde raksöm ca ½ cm in från kanterna. Fransar tyget sig så blir det bara charmigt, bestämde jag! Så inget med att sy kanter, pressa kanter och vränga...
  3. Lämna ett litet hål mot den övre kanten så att det går att trä vimplarna på en tråd.
Man kan lite ana det lilla hålet under den övre sömmen.
 
Gå nu inte ut och köp en massa tyg för det här! Titta vad som finns hemma. Detta röda tyg är från en panellängd som jag slaktade lite. De med tomtar/trollkarlar är också gardiner men det är restbitar då jag fick klippa av mina för att anpassa till fönstrena i vårt nya hus. Här slängs inte fina stuvbitar! De andra två tygerna var båda 1,5 m breda och det har jag bara skurit till en 10 cm remsa av, så det är inga jättestora mängder tyg som går åt...
Det blev runt 60 vimplar. Ett tips är att rada upp dem så man ser att det blir en bra blandning innan man trär dem på tråd. Jag tog en bit garn (det har jag gott om här hemma!) och måttade upp vad som kunde bli en lagom längd runt granen. Garnbiten mätte 12 m... Sedan var det bara att börja trä upp vimplarna! En stoppnål var till god hjälp. Den är lite grövre och då den är trubbig fastnar den inte i tyget.
 
Och så här blev det i granen! Lite fler hade varit nice, men så ska det ju även vara annat pynt i granen som fyller upp...
 
Men om man inte vill sy?
  • Använd papper och lim istället! Klipp till pappersremsor, vik på mitten och limma fast över snöret. Sedan klipper du till dem som vimplar (misstänker det går snabbare än att klippa ut som romber). 
  • Washitejp har dykt upp i flera olika motiv i pysselbutiker och blir också väldigt bra (då är det ju tejp på undersidan så man slipper ju kleta med lim!)

Kommentarer

Postat av: Ann-Louise

Publicerad 2012-12-12 08:41:16

Oj så fin din gran blev!!
Hur praktiskt som helst när man har nyfikna husdjur.
Klappa missarna från mig :)
Ann-Louisekram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela