pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Göra en bok från grunden

Publicerad 2011-01-20 22:03:05 i Altrat,

Jag har testat att göra en bok från grunden! Allt material hade jag hemma:
  • En almanacka med hård pärm där jag rev ut innehållet.
  • Skrivarpapper
  • Nål och tråd
  • Papper att dekorera med
Börja med att vika ett skrivarpapper på mitten och skära bort hålen. Dela pappret längs vikningen och vik de två nya papprena på mitten. Detta upprepade jag med 15 skrivarpapper.
Totalt fick jag 32 nya ark, vilket ger 64 sidor i mitt block. Jag delar upp dem i 4 stycken häften á 8 blad.
Nu ska häftena sys ihop! Detta gjorde jag genom att sticka tre stycken hål i häftenas vikningar (detta blir ryggen). Det ena hålet blir i mitten (7,5 cm in från kanten) och ett nytt hål 3,5 cm på varsin sida om det.
Trä en tråd på nål (jag använde vanlig synål) och slå knut på ändarna. Stick nålen genom mittenhålet från insidan på häftet och dra igenom den dubbla tråden men inte helt, lämna någon cm. Trä tillbaka tråden genom ett av de andra hålen, tillbaka genom mittenhålet (var försiktig så den inte trasslar sig med den lösa tråden och knuten). Trä tråden genom det sista hålet och knyt ihop de två trådarna och klipp av dem. Upprepa med de andra 3 häftena.

Nu ska de fyra häftena sys ihop!

Sy ihop två häften i taget (knut på varje ställe där tråden kommer ut på häftets baksida). Sy därefter ihop dem tillsammans. Jag tror det blev totalt nio stycken knutar för dessa fyra häften.

Jag gjorde en styvare pärm som häftets rygg och yttersta blad tejpades fast på. Nu börjar den ta form och är redo att fästas i den tjockare kartongpärmen som jag har sparad.

Det sandbruna pappret som jag hade förstärkt skrivarpappret med fyller ut insidan på pärmen för att dölja tryck som fanns där. Utseendet ska jag dock fixa till efter att pärmen har dekorerats!

Framsidan som är embossad i guld och ljusgult embosspulver.

Ryggen och baksidan, båda embossat med det ljusgula embosspulvret.

Och till slut insidan:




Kommentarer

Postat av: Jen

Publicerad 2011-01-21 15:06:57

Wow! Det var då pyssel på högsta nivå här inne!

Härligt! Jag blir så glad av att höra om fler tanters pyssliga liv att jag tjoar! :D

Du kommer se mig ofta här. :)



Emboss? Menas det att du stämplar? :0

Postat av: Linda

Publicerad 2011-01-21 18:55:01

Vi diskuterar fortfarande glasrören.skratt.



Det är riktig fina pulsvärmare du lottar ut. Nu blir det svårt att välja vinnare:).

Postat av: MiaS

Publicerad 2011-01-22 09:37:41

Läcker bok! Och vad mycket annat kul pyssel jag hittade när jag kollade runt. Önskar jag också kunde sticka härliga tröjor!

Postat av: Mia

Publicerad 2011-01-22 10:35:20

Oj va fin, riktigt snyggt med japanska stilen också!! Blev totalt nerkärad :D

Postat av: Mikaela

Publicerad 2011-01-22 13:21:45

Vad läcker!! ser ut som en gammal bok.

Postat av: Helén

Publicerad 2011-01-23 08:47:49

Wow! Verkligen kreativt! Och så snyggt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela