pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

En viktig bok för den stickglade

Publicerad 2011-02-19 12:19:47 i Boktips,

Idag tänkte jag tipsa om en bok som är guld värd för den som gillar att sticka mönster! Författaren heter Eleanor Van Zandt och har skrivit Stickhandboken. Tråkigt nog går den inte längre att få tag i på svenska, men förhoppningsvis kommer de trycka upp den igen (för det är verkligen en himla bra bok!)

Jag beställde boken på engelska och den var inte alls dyr hos Bokus! Jag kan även se det som en fördel att ha en engelsk stickbok. Tack vare den här kanske jag kan bli bättre på att läsa de engelska beskrivningar jag har här hemma.

 

Boken innehåller en hel del tips på olika sticktekniker och även om din engelska är lite halvdålig är det inga problem att förstå för till texten finns väldigt tydliga bilder som gör att man ändå hänger med.

 

Boken är uppdelad i flera mönsterdelar. Det finns bland annat enkelt beskrivet mönster på spets, flätor och flerfärgsmönster! Till varje mönster finns en illustrativ bild.

Jag tycker det här gör det väldigt enkelt då man letar efter nytt mönster att testa (speciellt till ett par pulsvärmare!) men inte riktigt vet exakt vad man vill ha.

 

Varje mönster tar bara en sida i anspråk och även om det kan se komplicerat ut så är det faktiskt inte det. I början av boken finns en förteckning för vad förkortningarna står för men efter ett tag lär man sig sådant utantill och sedan är det bara att köra igång! Även om du är nybörjare eller har hållt på och stickat ett tag så är den här boken perfekt!

Kommentarer

Postat av: Jen

Publicerad 2011-02-20 10:01:29

Jag som inte har stickat mer än räta och aviga, fram och tillbaka, dvs inga mönster, skulle behöva en sådan bok då jag vill lära mig att sticka mönster. :)

Så detta tipset tackar jag glatt för! :D

Postat av: Millan

Publicerad 2011-02-23 11:32:26

Du anar inte hur många böcker med "lär dig virka" jag har.. och ändå kan jag inte. Satt förra vintern och försökte förgäves att få ihop handledsvärmare men allt blev snett och vingt och mitt tålamod tog slut.



Kanske därför jag verkligen uppskattar de underbara handledsvärmarna jag vann här. De används flitigt kan jag lova!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela